Neen!

De grote auto.

Het wordt dringend: Ford Feest moet de deur uit en dient vervangen te worden door een nieuw exemplaar. Niet dat mijn lieve schat versleten is, hoor, maar ik wil nu graag een exemplaar dat meer dan 25.000 euri kost.
Met een eenvoudige wagen in Vlaanderen rondtuffen is immers nauwelijks nog doenbaar. Ik heb dringend nood aan een Mercedes, BMW of 4×4 met lederen interieur. Niet voor de wagen zelf, want die interesseert me eerlijk gezegd geen bal, maar wel voor de upgrade van het rijbewijs en de aangepaste wegcode die je krijgt bij een echt dure auto.

Want misschien wist u het nog niet, maar het is wel degelijk waar: als uw auto genoeg geld gekost heeft, dan gelden voor u andere verkeersregels. Zo hoeft u geen rekening meer te houden met voorrang van rechts en wordt, als u van links komt, het zeer handige “voorrang van grote auto” ineens de enige verkeersregel. Snelheidsbeperkingen, die zijn er niet langer voor u. En u hoeft ook niet meer mee te werken aan het rits-principe. Verder kunt u ook aan een rotsnelheid de file voorbijrazen op de pechstrook / het fietspad / het rijvak van de tegenliggers.
Richtingaanwijzers, die hoeft u niet meer te gebruiken. En u mag kleven aan andermans bumper zoveel u wilt. U hoeft niet meer te stoppen voor een zebrapad en u mag extra gas bijgeven als het verkeerslicht op oranje springt.

Verder komt een echt dure auto met een heleboel handige opties. Telefoneren is zeer handig in zo’n auto, want als u een beetje over en weer zwenkt dan bent u groot genoeg zodat iedereen u kan opmerken.
‘s Nachts, op onverlichte autostrades, kunt u gerust uw grote lichten aansteken. Grote lichten van dure auto’s hinderen immers uw tegenliggers niet.
En tot slot is er ook de handigste optie aller tijden: als u de vier pinkers van uw grote auto aanzet dan mag u parkeren waar u maar wilt, uw auto wordt dan namelijk als bij toverslag onzichtbaar en hindert niemand!

15 thoughts on “De grote auto.

  1. Ik loop al weken te broeden of een gelijkaardig stukje maar kreeg het maar niet deftig verwoord totdat ik dit lees – de perfecte omschrijving van de grootste puist van deze tijd: -=de kapitalistische chauffer=-

    bwekes

  2. echt heel goed geschreven , heel herkenbare situaties
    ‘t ligt wel niet alleen aan de auto : gisteren raasden hier 3 sportbrommers op hun achterwiel voorbij .

  3. mooie tekst, slaat alleen niet altijd op dure auto’s. Nog zoiets: “trekhaak”parkeerders… draai een keer in het rond, sla je trekhaak nu uit je kont, …

  4. Tja, en als voetganger mag je ook altijd en overal door het rood licht oversteken zeker?

    beetje gefrustreerd jongen?

    ter info: zo’n BMW X5 heeft dezelfde afmetingen als zo’n linkse monovolume type Espace, en verbruikt bovendien nog een halve liter minder ook. En het is terecht dat er andere verkeersregels voor je gelden, want je hebt genoeg belastingen en BTW op zo’n ding betaald.

  5. kijk kijk!
    hij zegt jongen tegen me. zo schattig.

    Het zijn mooie dagen als ze van carleasing-firma’s boel komen maken op Kerygma.

  6. Het is terecht zegt hij … omdat je genoeg belastingen hebt betaald. HA … genoeg dieseltaks ook zeker?

    En grappig hoe automerken nu ook al een politieke zijde kiezen. Ik zou, aan de hand van zijn opmerking, alvast eerder een opdeling in omgekeerd evenredig IQ-coëfficiënt maken. Hoe duurder de wagen …

  7. Aan uitspraken over gradaties in IQ zou ik me niet wagen…
    Je hebt trouwens zelf niet eens goed gelezen wat er stond: ik had het net over niet overdreven hoog verbruik, dus uw opmerking over de accijns op diesel klopt eenvoudigweg niet… ter info kostprijs goed uitgeruste X5: € 65.000 waarvan € 11.280 BTW, € 2.500 inschrijvingstax, € 650 rijtaks per jaar. + nog ongeveer € 1.500 aan snelheidsovertredingen, maar daar sta je zelf voor in natuurlijk. Dus qua bijdrage aan de maatschappij kan dat tellen. en het verbruik is vrij beperkt : 7,5 liter diesel/100km (ter info: toyota corolla van 10 jaar oud: 11 liter) En dan heeft zo’n X5 nog een dieselpartikelfilter tegen fijn stof ook. Dus je moet mij niet komen vertellen dat zo’n auto asociaal is. Mijnheer of mevrouw IQ moet dringend het woord vooroordelen eens opzoeken. (rechts is lomp, SUV’s zijn asociaal enz.)

  8. hehe, ne linkse wagen 😀 ik denk dat den tom zo enen is dat in uw gat komt hangen als ge ni rap genoeg een camion voorbijsteekt op de autostrade.

    mijn auto heeft niveel gekost dus ik treed u bij tomadde 😉

  9. “ongeveer € 1.500 aan snelheidsovertredingen” & “Dus je moet mij niet komen vertellen dat zo\’n auto asociaal is”
    Beste, mag ik u van harte toewensen dat uw (toekomstige) bloedjes nooit een ‘sociale’ chauffeur als uzelf tegenkomen in het verkeer?
    O, en ja hoor, u bent voor mij de verpersoonlijking van mijn vooroordeel over mensen met geslachtelijke tekortkomingen.

  10. Koens bijdrage aan de maatschappij is vrij cynisch te noemen; 1500 € aan boetes = heel veel kansen op een ongeluk. Gisteren nog gezien hoe te snel rijden absoluut geen groter risico op een ongeluk inhoudt.

    ‘k Verdenk Koen ervan de BMW-chauffeur te zijn die me laatst per se wou aanrijden op het zebrapad.

    Als het asociaal zijn van SUV’s een vooroordeel is, waarom zie ik dan geen voorbeelden die het vooroordeel ontkrachten?

  11. Mmm, ‘t is wel een beetje een belachelijke discutie aan ‘t worden, iedereen over dezelfde kam scheren is zelden the way to go, ook als het over automerken en hun chauffeurs gaat. Zeggen dat BMW-rijders asociaal zijn is ronduit belachelijk.

    Ik erger mij regelmatig dood bij ons in Anderlecht aan de (hoofdzakelijk) allochtonen met hun bakken zonder bumpers, lichten, deuren, nummerplaten (als er al ophangen zijn het garageplaten) en remmen die zonder verpinken los door ‘t rood rijden en links van de baan bollen. Een slechte chauffeur is een slechte chauffeur, en nen dommerik is nen dommerik, ongeacht van het type wagen waarmee hij zich verplaatst.

    En wat is dat toch met die anti-BMW campagnes tegenwoordig…

Leave a Reply to Werner Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *