En al

Organisatie.

Omdat ik van nature niet echt georganiseerd ben (hallo, eufemisme!) is overzicht en orde niet één van mijn sterkste kantjes. Dat geldt zowel voor mijn hoofd als voor mijn leven. Mijn talentjes voor opruimen en poetsen zijn onbestaande en ik stond achteraan toen de administratieve aanleg werd uitgedeeld.
Ik slaag er maar niet in orde in de chaos te scheppen en ervoor te zorgen dat ik -bijvoorbeeld- documenten op simpel verzoek kan tevoorschijn toveren.

Wanneer het weer eens foutloopt, vertel ik met uitgestreken gezicht dat ik geen tijd heb om netjes te zijn. U weet wel: a clean house is a sign of a wasted life. Maar in werkelijkheid voel ik me daar behoorlijk mottig bij, dat het maar niet lukken wil.
Voor het huishouden doen wij aan damage control: mensen die hier al een tijdje lezen weten ondertussen dat we bijvoorbeeld een poetsvrouw hebben en een vaatwasmachine. Daarnaast heeft mijn lief ondertussen een jaar hetzelfde zinnetje herhaald (“de autosleutels horen in het schuifje”), waardoor ik nu zodanig geconditioneerd ben dat ik de sleutels uit automatisme in het schuifje leg.
Maar voor de rest? Qua organisatie is het hier huilen met de pet op, want lief heeft zo mogelijk nog minder verstand van die dingen.
Vandaar mijn vraag aan al die mensen, out there, die mapjes hebben waarin hun rekeninguittreksels in de juiste volgorde zitten. De mensen die altijd aan het avondeten hebben gedacht voor de winkels sluiten, die nooit herinneringen van betaling krijgen en altijd hun GSM weten liggen….

Hoe doen jullie dat in godsnaam? HOE?

20 thoughts on “Organisatie.

  1. De mensen die altijd aan het avondeten hebben gedacht voor de winkels sluiten, die nooit herinneringen van betaling krijgen en altijd hun GSM weten liggen\”¦.

    Pff, ik zou zelfs niet willen. Lijkt me saai 🙂

  2. aangepast.

    Awel, ik denk dat dat veel stress wegneemt, als ge zo’n dingen weet en onthoudt.

  3. Ik ben minstens even hopeloos, maar ik weet altijd waar mijn sleutels zijn (steken op de deur of in mijn jas als ik niet thuis ben), het bakske van de parking thuis (in jas) en mijn gsm… binnen een straal van 50 cm 🙂 Om dit te kunnen doen heb ik kunstmatig een fobie gekweekt: ik krijg angstaanvallen als ik mijn gsm niet meer zie, de sleutels niet op de deur zitten en het bakske van de parking niet in mijn jas zit.

    Vreemd genoeg heb ik dat bv niet met mijn bankkaart, identiteitskaart en andere zogezegd belangrijke zaken :-/

  4. 1 benodigdheid: een enorme prop Dummie (witte klei voor posters aan de muur te hangen),
    en alles gewoon aan een groot stuk blanco muur hangen, rekeningen, gsm, sleutels, werkt alleszins bij mij…

  5. Wij zijn al even erg hierzo, maar ik ben wel van ‘t type: eens ‘t in orde is, blijft het in orde (toch voor lange tijd). Een tijd geleden was er zo’n verkoper van Luminus langs geweest die een jaarlijkse factuur wou zien van Electrabel. Niet alleen vonden we geen enkel exemplaar van de 4 jaar die we hier al wonen, bovendien kon ik wel door de grond zakken toen we facturenkast openden voor zijn alziende oog. Uitpuilende dozen vol (on)geopende rekeningen, alle post nog in de enveloppen etc.

    Ik heb me toen één dag volledig toegelegd op ‘t sorteren, kuisen en chronologisch op volgorde leggen van allerlei paperassen, en dat blijft nu ook zo.

    Mijn raad is: één ding per keer volledig juist doen, en je bent minder geneigd ‘t de volgende keer daar gewoon te smijten.

    Nog: een dag toewijden aan het maken van maaltijden die ge kunt invriezen. In geval van nood heb je nog altijd zelfgemaakte diepvries-lasagna of spaghetti, die blijft echt wel lekker (uit ervaring: niet aan te raden voor iets met puree).

    Gsm, sleutels, etc steeds in de handtas houden en na gebruik terugsteken. Zo vergeet je ze niet mee te nemen volgende keer.

    Alle openstaande rekeingen samenleggen en één keer in de maand alles in één keer betalen.

    Ik volg mijn eigen raad ook niet altijd, maar het helpt wel om alles enigzins een beetje in orde te houden. Soms.

  6. zie je het bos door de bomen niet meer, kap dan wat bomen..
    af en toe iets weg smijten helpt. je hoeft heus niet elk e begeleidende brief bij overschrijvingsformulier te sparen. betaald => weg ermee!

  7. Aha, de website werkt hier eindelijk terug 🙂

    Rekeninguittreksels staan bij mij in grote mate gewoon online, niets afgedrukt. Heel zelden print ik die eens af naar pdf om ze als backup ergens op mijn schijf te zetten. Voor het avondeten kijk ik meestal eens in de diepvries en als daar niets bruikbaars zit dan wordt het pita, frieten of piza, wat ook veel gebeurt als er wel wat bruikbaars in de vriezer zit natuurlijk 🙂 Regelmatig de vriezer aanvullen is ook wel nodig. En een GSM? Dit zit gewoon in mijn broekzak, al leg ik hem ook wel dikwijls naast de pc.

  8. Altijd je spullen op dezelfde plek leggen lijkt bij mij te helpen. We hebben ook enkele classeerdozen waar ik alles inprop dat bij het thema hoort: een met facturen en garanties,een met papieren voor de belastingen en een met belangrijke dingen (waardebons, paspoorten, vrijkaarten, reservesleutels,…).
    Een goede gewoonte: leg je GSM, portefeuille, MP3-speler en sleutels altijd ergens samen, je kan immers nergens heen zonder een van deze vier.

  9. Ik ben echt enorm te spreken over ons “menusysteem”.

    Het was echt een noodzaak, want wij dachten ook altijd maar aan eten als we het eigenlijk al aan het klaarmaken moesten zijn, met als resultaat dat er nooit iets deftigs op tafel kwam.

    Toen hebben we zo’n klein whiteboard gekocht, en één keer in de week vul ik dat in. Het vergt een beetje tijd en denkwerk om je eten een week op voorhand te plannen, maar het leuke is dat je in de supermarkt echt weet wat je moet kopen (in plaats van zomaar dingen in je kar te smijten die je binnen een week niet blijkt opgegeten te hebben), plus dat we nooit nog de helft van de dag moeten spenderen aan het breken van ons hoofd met betrekking tot de vraag “wat eten we vanavond??” Gewoon even op het bord kijken.

    Wij gooien minder weg en ik voel me zoveel georganiseerder. Een chaoot als ik heeft zo’n dingetjes nodig. 🙂

  10. Rekeningen betalen, dat lukt meestal wel. Gsm en sleutels liggen zo op (een aantal) hun vaste plek(ken). Eten lukt meestal ook, aangezien ik ongenietbaar ben als ik honger heb en ik de voorraadkasten dus wel gevuld hou al was het een wereldoorlog, lol.
    Maar een proper huis. Dat is iets anders. Opruimen en schoonmaken, daar doen wij niet aan… Met alle gevolgen vandien…

  11. Ik was vroeger best ordelijk, mijn cursussen voor school en unief waren altijd in orde bijvoorbeeld. Maar met het gaan samenwonen met superrommelaar aka Mijn Lief is dat fel verminderd. Rekeningen open ik altijd onmiddellijk en worden meestal betaald van zodra ik de computer aanzet. Daarna verdwijnen facturen bij het oud papier. Rekeninguittreksels niet sorteren heeft ook zo zijn goede kanten. Ik had geen flauw idee hoeveel er op mijn spaarrekening stond omdat ik wist dat ik niet kon betrouwen op de uittreksels in het kaftje. Toen ik informeerde bij de bank, bleek het aanzienlijk meer te zijn dan ik verwachtte. 😀 Wat dat eten betreft heb ik twee weken geleden voor het eerst de Lilith-methode toegepast, en jawel hoor, het werkt! Maar het zou nog beter werken als ik en Mijn Lief altijd op hetzelfde uur zouden kunnen eten en/of als onze microgolf niet kapot was (-> nu kook ik vaak niet als mijn vriend pas ‘s nachts thuiskomt, omdat hij het eten toch niet kan opwarmen…)

  12. Om het jaar verhuizen, dan smijt ge toch alle nodeloze troep weg en tegen dat alle schuldeisers je nieuw adres te weten gekomen zijn ben je dan toch al weer vertrokken.
    rekening uittreksels digitaal opslaan, vééééééééél gemakkelijker.

  13. Hoe? ik weet het echt niet, sorry. aangeboren afwijking? waarom ben ik toch zo verdomd georganiseerd? ik voel me d’er minstens even mottig bij. en mijn ‘street credibility’ komt het ook niet echt ten goede.

  14. gezien we boekhoudersgenen hebben, ben ik op mijn 20ste door mijn moeder aan teafel gezet, met een grote ringmap, en heeft ze voor mij een grote uitleg op papier gezet en tussneschotjes gemaakt en zo…

    ondertussen is er een huisje, waar vrij veel werk en kosten en premies en bankpapieren bij zijn komen kijken en ik ben heeel blij dat ik het al zo lang volhou.
    mss niet goed voor je streetcredibility, k, maar verdomd makkelijk als je een verzekeringsexpert aan de deur hebt voor een of ander gedoe…
    of electrabel je vanalles gaat factureren voor meters die niet in de offertes staan en zo…

    dat kaftje gebruik ik nog steeds, en archiveer 1 keer per jaar de voorgaande facturen (voor vele dingen moet je ze 5 tot 10 jaar bijhouden, om nog te zwijgen van aannemersfacturen en zo van die dingen).
    en ik hou zo veel mogelijk digitaal bij, ook weer per jaar. de rekeninguittreksels, de belastingen, etc. en das dan ook niet alleen goed voor je kast en kaften maar ook een beetje goed voor het regenwoud!

  15. Rekeninguittreksels on line.

    Betalingen: zo veel mogelijk permanente opdrachten en domiciliëringen.

    Papieren en rommel: af en toe alles wat rondslingert in één kast of doos stoppen en om de zoveel tijd eens sorteren. Als ik echt dringend iets moet vinden, weet ik ook dat het in die ene doos of kast te vinden is.

    Schoonmaken: doen mijn man en ik samen wanneer we samen tot het besef zijn gekomen dat ‘de grens’ bereikt is.

    Boodschappen: doe mijn schat van een echtgenoot.

Leave a Reply to hankster Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *