Lux.

Ben ik eigenlijk de enige die zich altijd een beetje een cultuurloze mensaap voelt als ik naar Lux kijk op de zender van de meerwaardezoeker?

God weet dat ik zeer veel van Lux XL hou. De heer Janssen, met zijn mooie stem en zijn rustige intonatie, die kan zo al niet veel verkeerd doen bij mij. En een programma dat tijd neemt om met de mensen te praten in plaats van te proberen –flits flits hopla weer een andere gast — laatsteshowsgewijs zoveel mogelijk diepgang te vermijden wegens dat is slecht voor de kijkcijfers: hoera juich ik daarover!
(ja, ik weet dat deze zin veel te lang was, maar het gaat over cultuur nu, dus ge moogt al eens nadenken)
(en stubru, brengt trouwens brussel midi eens terug, alstublieft.)

Aniehoew. Ik vind het een super programma. Maar als ik een man als Nasr hoor vertellen over een ballet van Sergej Diaghilev\’s Ballets Russes op muziek van de Russische componist Igor Stravinsky, met een choreografie van de beroemde danser Vaslav Nijinsky, dan vraag ik mij af of ik niet beter soortgenoten zou ontvlooien terwijl ik een banaantje eet, in plaats van televisie te kijken.

Of: misschien moet ik mij opsluiten en niet meer buitenkomen voor ik wikipedia eindelijk uitgelezen heb?

11 thoughts on “Lux.

  1. Je kan ook slavistiek gaan studeren, dan weet je toevallig al die dingen wel.

    Tot hij begint over Duitse componisten en Duitse balletten en Duitse choreografen, natuurlijk, dan ben je even ver van huis.

    Maar zo is er altijd iets.

  2. Dat lijkt me gewoon een interessante manier om iets te leren kennen toch? Tonen ze daar dan stukken van of is’t gewoon namedroppen? Als’t gewoon namedroppen is dan kan ik je begrijpen, maar als ze effectief een stuk tonen….

    Het alternatief -dat iedereen bijna alles op voorhand moet kennen- leidt toch automatisch tot vervlakking?

  3. ze tonen er stukken van, en ik vind het beestig interessant. maar ik voel mij altijd een beetje een nitwit, dat wel.

  4. Oh God ! Sergej Diaghilev ! Was het de eerste helft van de tweede beweging, die ze toonden, met die prachtige versnelling en verdieping net waar de muziek even de pas inhoudt ?
    Oh zwijmel !

    Neen, serieus : wat is het probleem, je kijkt en luistert, je pikt iets op of niet. Je kàn dat toch niet allemaal kennen ? Meer nog : dat zou oersaai zijn. Het is geen kwis hé.

  5. Ik vond het schitterend, dat stukje film waarop het publiek helemaal uit de bol ging en Nijinsky de zaallichten aan en uit ging doen om ze te bedaren. Geweldig. Ik ben meteen op Google gevlogen om er méér over te weten: in dit zin is Lux super geslaagd want heeft me alweer iets bijgebracht.

  6. De uitleg van Nasr achteraf die deze kunstuiting plaatst in de tijdsgeest: vlak voor WOI, toch verdomd interessant allemaal. Voor mijn part geven ze 24/7 zo’n programma’s op de buis. Ik vond het zoiets als Zomergasten: het decor was trouwens ook héél goed gedaan.

  7. ik vraag mij vooral altijd af: hoe kennen die dat allemaal? En ben ik de enige die daar nog nooit van gehoord heeft?

  8. Als jij daar zou zitten en over de dingen zou praten die jij fantastisch vindt, kent Nasr mogelijk het merendeel niet. Er is gewoon zoveel.

  9. Ge moest eens weten i, hoe dikwijls ik dat heb bij vergaderingen en après-vergaderingen, zo van: “waarover hebben die het in vredesnaam, ik zal maar zwijgen want ik ken dat allemaal niet” en dan voel ik mij zo vreselijk dom

  10. Alles is relatief, ik voel me zelfs soms zo als ik bepaalde blogs en comments lees. Hier met die banaan! 😉

  11. Trek het u niet aan: ge zijt toch met het uwe bezig en ge doet dat heel goed! ‘t Is allemaal gerelateerd aan de omgeving zou ik zeggen. Met kids op een school waar ongeveer elke ouder in de culturele sector zit, kom ik zeer geregeld hetzelfde tegen. Goh ja, het is ambetant, en soms neem ik me ook voor om wat geïnformeerder te worden, maar eigenlijk bedenk ik me toch wel: kijk, dat is nu niet mijn hobby. Gelijk Eva zegt: er zijn ook dingen waar zij niks van afweten. Volgens mij is in deze tijden het ideaal van de homo universalis wat erover 😉

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *