Post zonder nut over waarom ik dus geen apple-fangirl zal worden.

Ik had tot voor kort een telefoon van HTC. Toen ik die kocht vond ik een iPhone te duur voor hetzelfde, dus daarmee. We spreken over een jaar of drie geleden, een eeuwigheid in smartphoneland.
De laatste maanden was de batterij zo goed als dood: na een uur of drie helemaal plat, zonder abnormaal gebruik. Ik liep dus al even te twijfelen: een nieuwe telefoon, of een nieuwe batterij.
Gezien mijn “ik koop niks, als ik het niet echt nodig heb” zou het een batterij geworden zijn, ware het niet dat de htc op een bepaald moment ongelukkig van de kast afviel en het scherm kapot was. Beyond repair. Dus toen werd het opeens “een nieuw scherm, een nieuwe batterij en dan nog steeds een oude telefoon” of “ik koop mijzelf eens een nieuwe telefoon, nah.”

Het werd dat laatste, en omdat de halve wereld rondom mij zo enthousiast is over iPhone, en omdat ik de laatste jaren regelmatig ambetant was van alles wat mijn htc niet of later kon (instagram, vine, maar ook een camera aan beide zijden), werd het een 4S. Geen laatstenieuwmodel, neen, want ik vind 600 euro voor een telefoon zo al meer dan genoeg.

Enfin. Ik kocht op 10 september 2013 een 4S, een schermbeschermdingske en een mooie case, en geraakte zo snel gehecht aan mijn nieuwe telefoon dat het angstaanjagend was. Zo content als een katjen. Mooi, wit, intuïtief, stijlvol, snel. Wat een meiske nog meer van een telefoon?

Euhm.

Ja, dat ge ermee kunt bellen, bijvoorbeeld. Of dat uw wekker ook effectief afgaat als ge die instelt. En dat kan mijn mooie nieuwe telefoon dus niet meer. Na 7 weken was het geluid plots kapot, namelijk. Een stille dood gestorven, ergens ‘s nachts. Ik heb het ontdekt toen de dochter me om 7.30h wakker maakte, op het moment dat ik al in de auto had moeten zitten.

I am not amused. En neen, ik ga mij niet druk maken. Zelfs niet over dat ik nu tijd ga moeten steken in een backup, en in de installatie van een telefoon waar ze sowieso een reset van gaan doen, ziet dat van hier. Zelfs niet terwijl ik daar dus echt geen tijd en goesting voor heb.

En neen, ik heb mij niet kwaad gemaakt op de jongen van de Fnac. Zelfs niet toen die zei dat ik geen ander toestel krijg, maar dat ze mijn telefoon gaan opsturen en dat ik dan een week of vier zou moeten wachten. Zelfs niet toen ik uitrekende dat ik de telefoon dus ongeveer even lang zal kwijt zijn als dat ik hem heb. Ik heb mij met de glimlach op een wachtlijst (ja, een wachtlijst. Ik ga mij daar zelfs ook niet druk in maken) voor een vervangtoestel laten zetten. En voorlopig heb ik twee telefoons op zak: een oude van mijn mama voor bellen en smsen, mijn iphone voor alle internetgedoe, via wifi.

Ik ben kalm, ja. En ik vind het nauwelijks de energie van het kwaadworden waard. Want het kan die gasten natuurlijk vierkant gestolen worden wat ik denk, ik besef dat ook wel. Als ik miljoenen telefoons van minstens 600 euro zou verkopen, dan zou een gewoon madammeke uit Gent mij ook weinig kunnen schelen, misschien.

Maar echt waar Apple, even for the record: dit was niet hoe ik me onze toekomst samen had voorgesteld. Ik heb u een zak geld gegeven, namelijk, en ik had verwacht dat daar iets tegenover zou staan. Een telefoon die langer dan zeven weken werkt, bijvoorbeeld. Of, als dat niet kon, de service om uw screwup te vervangen, zonder dat ik wekenlang zonder toestel wordt gezet.

Gaan ze het oplossen nu, daar in de blinkend witte Apple-kantoren? Baneen. Is er nu ondertussen al een crisisvergadering gepland over de firstworldproblems van i.? Ik mag hopen van niet. Heeft deze post dan eigenlijk enig nut? Zeer zeker niet.

Maar het is mijn blog, en in regel 5 van het huisreglement staat dat “nutteloos” geen argument is om publicatie tegen te houden. En de regels zijn de regels.

12 thoughts on “Post zonder nut over waarom ik dus geen apple-fangirl zal worden.

  1. Hier net hetzelfde’, maar dan geen scherm meer, blijkbaar ook e softwarefout.
    Gebeld nr apple-support en voor 29€ was er 2 dagen later een ‘nieuwe’ refurbished iphone. Die mag je houden , de jouwe stuur je op.
    De mijne was al een jaar oud, dus vond ik het nt erg om een refurbished te krijgen. En mijn probleem was snel opgelost, reservekopie via Icloud terug gezet en dus ook geen gegevens kwijt.
    Misschien toch een optie?

  2. Ik heb ook een 4s, ongeveer 2 jaar oud. Toen hij net nieuw was flipte hij wat, mensen aan de andere kant van de lijn hoorden me niet. Ik heb apple gebeld en ze hebben het toestel vervangen. Na net geen 2 jaar ging er iets stevigs fout, ik denk een corrupte chip ofzo. Opnieuw heb ik gebeld naar apple en mijn verhaal gedaan. Met de juiste vragen en een erg behulpzame support werd het toestel weer vervangen (binnen de 12h, waarvoor ik wel iets moest opleggen). Ik vond dat ok. Dat dingen niet marcheren is mottig, maar ik heb nergens al zo een vlotte dienst na verkoop tegengekomen (het toestel werd op apple.be gekocht).
    Wat ik geleerd heb. Koop ALTIJD apple toestellen bij apple, hun service is een miljoen miljard keer beter dan die winkels die ertussen zitten en alles vertragen.

  3. Inderdaad een gouden tip: geen Iphone in de Fnac kopen. Da’s alleen een goed idee als er niks stuk gaat. Om maar te zeggen: nooit een goed idee.

    Hebt ge geen Nokia 3310 meer liggen? Kunt ge Snake op spelen en al.

  4. Ik zou ook groot onderscheid tss Apple en winkel waar je kocht willen aanduiden. Voor garantie probeer Apple.be support nr. En koop op Apple.be. En je krijgt een volledig ander verhaal.
    Ik heb Macs sinds 2000 – before the hype dus- en heb sindsdien 2 MacBooks, 1 imac en 1 iPhone hersteld gekregen, allemaal buiten garantie, zonder iets betaald te hebben en op korte tijd.
    Mijn ervaring met fnac – vr printer-: ergerlijk, mediamarkt -vr fototoestel- ok

    Weet dat Apple wereldwijde garantie biedt vr draagbare toestellen. En je dus beter rechtstreeks gaat dan via switchen of andere tussenverkopers.

  5. Knap dat je niet kwaad geworden bent op de ‘verkeerde’ personen! Zover ben ik nog altijd niet, hoewel… als ik mijn onvrede ventileer, zeg ik er ook telkens bij dat ik wel weet dat hij/zij er ook niets aan kan doen.
    Ik heb hier een gelijkaardig probleem: een niet echt goedkope overlock doet niet wat van hem verwacht mag worden. Mijn man zei dat hij nog nooit een machine zo hard had horen vloeken 😉 Morgen breng ik het onding terug naar de winkel. Benieuwd wat dat opbrengt!

  6. wij hadden een nieuwe auto, nieuw als ‘net van de band gerold en 4000 km op de teller’
    ging stuk, motor bleek niet goed en moest vervangen. duurde 8 weken, waarbij wij 3(drie!) dagen recht hadden op vervangend vervoer.

    ook bij Renault waren ze niet erg gevoelig voor het argument dat ik ze een zak geld had gebracht en dat ik daar wel wat voor verwachtte.

  7. In ieder geval zéér leerrijk (voor een nutteloze post valt dat dus reuze mee)…

    Ik ben dus goedkopere-merk-smartphone liefhebster. Al is dat liefhebster veel gezegd. Ik houd gewoon niet zo van verandering, zelfs niet qua telefoon (ben al lang blij als ik eindelijk alle functies en knopjes heb kunnen doorgronden…).

    Bovendien ga ook ik uit van het principe dat een telefoon – liefst letterlijk – volledig uit elkaar moet vallen (wat in uw geval bewezen en ondervonden), en bovendien dat werkelijk geen énkele smartphone (hoe hip en trendy ook) mij meer dan 200 euro waard is. Maar uiteraard is dat laatste strikt persoonlijk hè 🙂

  8. ja mijn iBook is na één jaar ook volledig naar de vaantjes gegaan, uit het niets want ik deed er absoluut nooit iets mee dat niet mocht :-). 700 euro kosten madameke….buiten garantie…great. Trouwens mijn zoon zat daarnet mee te lezen op schoot “kijk, mevrouw is gevallen” en hij wijst naar de foto bovenaan de blog. Dacht ik nu al de hele tijd dat dit gewoon een stel benen onder een rokje was, blijkt het een volledige mevrouw te zijn…optisch bedrog

  9. @ Liese:
    ik heb zeker een half jaar gedacht dat die foto bovenaan een struisvogel was, tot ik daar es deftig naar keek. Maar dat kan ook aan mij liggen :o).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *