En al

Een preek over boekenwinkels. En al.

1.
Vorige zondag liepen wij op de bloemekesmarkt, en zoals altijd als we daar zijn, liepen we ook Paard van Troje binnen. De dochter en de echtgenoot zijn nog steeds aan het voorleesgebeuren en ik wilde Ronja Roversdochter voor hen kopen. Ik vroeg het meisje van de winkel of ze die hadden en ze liep met ons mee, haalde het boek uit de rekken en we babbelden wat over andere opties. Ik kreeg boeken voorgesteld en nam foto’s voor de kerstcadeautjes die ik binnenkort ga halen. Ik zei “En Moeyaert? Dat is nog wat vroeg zeker?” Het meisje antwoordde: “Dat mag je niet doen, die moet ze zelf kunnen lezen ooit” en ik begreep wat ze bedoelde. Ik zei dat de dochter niet zo graag zelf leest, het meisje deed “oooh, ik heb zo’n fijn boek voor beginnende lezers.”

De dochter is er wild van, van haar nieuwe zelfleesboek. En Ronja wacht op de nachttafel tot Sjakie uit de chocoladefabriek is.

2.
Mijn lieve vriendin Maartje heeft een boekenwinkel in Leuven. Boekarest heet die, en u moet daar eens binnenlopen als u in de buurt bent. Ik wou dat Leuven op tien minuten van Gent lag, maar dat is niet zo, dus ik kom er te weinig. Als Maartje echter een boek suggereert, dan geloof ik dat graag blindelings. Ze deed mij (en de rest van Vlaanderen) het fantastische Rivieren aan de hand, Us werd me bezorgd toen het net was verschenen en het was door haar dat mijn winter en mijn zomer grotendeels werden ingenomen door A Little Life (nu beschikbaar in verlating, trouwens).
Toen ze het vorige week had over een nieuw uitstekend boek — Noodweer van Marijke Schermer– gingen er een paar berichten over en weer en 24 uur later zat het boek in mijn bus. Met zorg ingepakt en vergezeld van een lief kaartje. Mijn dag was goed. Wat zeg ik, mijn week was uitstekend.

15196086_10154806820148223_5705663426541737088_o

3.
Als mijn man een cadeautje moet, dan ga ik naar de Epic. De meneer van Epic verkoopt me dan de volgende in een serie van comics die de man volgt. Want hij weet waar we zitten op dat moment, en ik hoef dat niet bij te houden. Of hij zegt dingen als “Dit gaat Henk graag lezen. Echt waar.” En dan koop ik dat boek, en dan is mijn man blij en ik dus ook.

Om maar te zeggen. Zal ik het eens over boekenwinkels hebben? En bij uitbreiding over kleine handelaars die hun job met liefde, zorg en passie doen? Want het gaat over meer dan enkel boeken, natuurlijk. Er is niets mooiers dan de groentenwinkel binnenlopen en dat de mevrouw spontaan zegt “er zijn peultjes. Belgische. Daar aan de zijkant.” omdat ze weet dat ik dat graag eet, maar geen Kenya-bonen koop.
Ik heb vanmiddag een fiets gekocht, en Dries zei bij het afrekenen “ik ga die code van dat sleuteltje hier noteren, als je het dan ooit verliest en je bent de code kwijt dan heb ik ze nog”.
Er zijn weinig dingen die zo lastig zijn om te horen als “uw poep is dik in die broek”, maar toch ben ik blij als die ene fantastische winkeljuf het durft te zeggen en me de broek niet verkoopt.
Of die andere die vorige week, toen ik twijfelde tussen twee truien zei “die groene staat u minder van kleur en die gele is u iets te groot. Spijtig maar ja.” Ik ging met lege handen buiten, maar het was niet erg.

Vandaag was Black Friday, blijkbaar. Overgewaaid fenomeen waarbij we aan kortingen bij de boldotcoms en zalando’s van deze wereld konden shoppen. Behalve wat ergernis deed het mij weinig. Ik heb een hele tijd geleden eens bijna een jaar niks gekocht, toen dat zo wat hip was in blogland. Ondertussen koop ik wel weer kleren en luxe en spullen en vanalles, maar dat jaar heeft wel veel veranderd. Van instant hebben naar meer nadenken over dingen.
Dus ik doe dat nauwelijks nog, kopen bij die grote spelers en die snelle klik-klik-besteltoestanden. Want het voelt niet zo juist eigenlijk. Het is gemakkelijk (joepie morgen op uw stoep) en het is vaak goedkoop, ja. Maar het is ook allemaal zo ontmenselijkt.

Het plezier van iets kopen, dat zit voor mij een groot stuk in de zorg die je eraan besteedt. En de wetenschap dat degene bij wie je het koopt ook zorg heeft besteed aan wat er in zijn of haar winkel ligt. Kleine handelaars zijn bovendien de smoel van uw stad. Het karakter van uw wijk. En die kleine winkels met karakter hebben het steeds moeilijker, zo hoor ik van overal. Steden vol ketens en overal hetzelfde te koop en te zien. Daar wordt een mens toch niet blij van?

In the spirit of christmasshopping: ge moet dat eens proberen, de komende weken, zo’n kleine handelaar. Volgens mij gaat ge daar content van worden.

31 thoughts on “Een preek over boekenwinkels. En al.

  1. Je hebt helemaal gelijk!
    Het is zo fijn dat je als een bekende, bijna als een vriendin begroet wordt in de winkel waar je regelmatig komt, zelfs al is het maar voor iets kleins of om gewoon wat rond te neuzen. En je weet naar wie (een deel van) de winst gaat.

  2. Ik ben het helemaal met je eens Kerygma! Betrokken winkelpersoneel met een persoonlijke benadering daar hebben we tekort aan!?Eric

  3. Helemaal mee eens!

    Maar heel soms , als ik echt een slechte dag heb en met niemand wil praten, ga ik voor het lekkere anonieme van de grotere supermarkt…

  4. Zo schoon geschreven en zo juist! En hoera voor ‘rivieren’ die stopte mijn vader mij vorige week in mijn handen. Nu ga ik je andere tips ook proberen. En wat kertshopping betreft, wij zijn daar helemaal vanaf. We trekken naampjes, dus iedereen geeft en krijgt maar 1 cadeautje én dat moet zelfgemaakt zijn. Sinds we dat doen, is de kwaliteit en de voldoening dubbel zo hoog.

  5. Goh. Je hebt absoluut gelijk. Maar in drukke tijden zoals nu, ben ik toch heel blij dat ik al die kerstcadeautjes vanuit mijn zetel kan bestellen (nadat ik lang heb nagedacht wat ik voor iedereen wil) ipv vijftien winkels af te lopen en uiteindelijk van pure miserie generieke dingen te kopen voor iedereen uit een en dezelfde winkel.

  6. Heel benieuwd naar de titel van dat voltreffer-zelfleesboek, want ik geef al graag eens een boek cadeau aan bevriende kinders. En dan wil ik ook graag dat we vrienden blijven, vaneigens…

  7. Ik moet nog altijd glimlachen als ik denk aan de verkoopster van Passa Porta die we vorig jaar advies vroegen over kinderboeken. Het enthousiasme spatte er gewoon vanaf en wij – kinderlozen en dus onwetenden op dat gebied – liepen naar buiten met twee boeken waar de peuters in kwestie héél blij mee waren én met een hoop inspiratie voor de volgende keer dat we cadeautjes kopen. Al denk ik dat ik haar hoe dan ook nog eens opnieuw om advies ga vragen…
    Om maar te zeggen: lang leve onafhankelijke boekwinkels!

    Wat andere gebieden betreft, doe ik het minder goed. Groenten e.d. koop ik wel in de supermarkt, omdat ik daar bio vind (de enige kleine biowinkel in de buurt is – zelfs naar Zwitserse normen – echt pokkeduur, dus die hou ik voor af en toe).
    En kleren, dat is lastig… Omdat ik enkel fair en/of eco wil kopen en het online aanbod daar vaak groter is. De kleine winkels die ze wel verkopen, koester ik met heel mijn hart en als ik iets wil kopen van een merk dat zij aanbieden, dan ga ik sowieso eerst naar daar. Maar dat neemt niet weg dat ik desondanks ook kleren of schoenen online bestel.

  8. Toch leuk als je je persoonlijke boekencoach hebt vind ik. Mijn broer weet ook heel goed wat er momenteel op de markt is (gezien het zijn job is) en weet ook altijd wat voor mij is en wat juist niet.

  9. Mochten we allemaal weer meer aan de ‘kleine’ zelfstandigen gunnen, er zou vanzelf veel meer initiatief komen voor nieuwe zaken.
    Natuurlijk is het gemakkelijk om voor de grote ketens te kiezen, maar de persoonlijke touch van een kleine zaak is mij wel heel dierbaar!

  10. dankjewel voor je blogberichten – ik reageer niet vaak, maar ge hebt meestal wel gelijk. Je brengt me bovendien op het spoor van goede boeken en lieve mensen … kortom op het spoor van die dingen die er voor mij toe doen !

  11. Winkelpersoneel uit ‘een groot keten’ kunnen ook begeesterd zijn door boeken en goed advies geven. Ik sta al meer dan 28 jaar in het vak en nog steeds met veel passie.

  12. Dat lokaal kopen is voor allerhande redenen goed, maar deze neem ik zeker mee de volgende keer dat ik daar met vrienden weeral eens over discussieer.
    PS welk boekje werd je aangeraden voor de moeilijke lezer? Ik heb er hier namelijk ook zo eentje rondlopen…

      1. Merci!! Hopelijk heeft dit boek hetzelfde effect op mijn dochter als op de jouwe (fingers crossed)!

  13. Ik ging in Leuven meestal naar de Dry Coppen (vooral voor het grotere aanbod Engels dan Boekarest) en vond het heel jammer toen ze hun deuren sloten.

    Ondertussen verhuisde ik naar Hasselt en volgden zij mee. Hun boeken konden ze niet missen dus opende ze een nieuwe boekenwinkel in Hasselt, Grim. Ik heb iedereen er al mee naartoe gesleurd want een échte boekenwinkel hadden we hier nog niet 🙂

  14. In Hasselt is er nu ook zo’n winkeltje: Grim. Heerlijk als de verkoopster op basis van het boek dat je wil kopen nog 3 kleppers als tip geeft en eens met je door de winkel loopt om wat dingen aan te wijzen. Ik ga er in elk geval graag terug!

  15. Neen, ik snap de argumenten niet. Ik ga eigenlijk niet akkoord.

    Er is een belangrijke reden om NIET bij Zalando en Bol.com te kopen, en dat is: de werkomstandigheden schijnen er niet ok te zijn. Dat is de enige reden waarom ik er minder koop dan ik soms zou willen.

    Daarnaast is er inderdaad een soort beweging (neen, beweging is het juiste woord niet, maar ik vind nu geen ander en hoop dat je er niet over valt) waarbij mensen het hebben over ‘persoonlijke contact’ en ‘betere service’ en ‘hun koopwaar met zorg behandelen’. Daar begrijp ik geen fluit van.

    Ten eerste: of het nu Bol.com is of de lokale verkoper die je naam kent, ze willen allemaal verkopen. Uiteraard willen ze dat, want anders overleven ze niet en dan gaan de bepleiters van kleinschaligheid ook weer verdrietig zijn.

    Ten tweede: via Bol.com heb ik al meermaals in de marge van mijn scherm suggesties gekregen die gebaseerd zijn op het koopgedrag van mensen. Goed, het is geen MENS die ze me suggereert, maar dat maakt mij niks uit, want de suggesties zijn prima. Ze zijn gebaseerd op cijfers, kortweg, niet op het geheugen van een verkoper. Ik heb er geen last van, in tegendeel.

    Ten derde: er is niks mis met efficiëntie. Soms is grootschaligheid efficiënter. Er is uiteraard wel wat mis als die grootschaligheid of efficiëntie ten koste van mensen gaat (cf. werkomstandigheden, maar daar had ik het al over), maar ten koste van wie (anders) gaat Zalando? Of Bol.com? Ik zie het niet.

    Ten vierde. Sociaal contact. Sociaal contact is de nieuwe rijkdom. Wij zijn pas échte mensen als we zoveel mogelijk sociaal contact maken. En daarmee lopen te pochen. Hoeveel mensen we kennen. Hoe goed we die mensen kennen. En zij ons. Van naam. Van voorkeuren. Van kleine kantjes. Ja, ook van kleine kantjes – die bederven de pret nooit want voor de rest zijn wij toffe, sociale mensen. En al wie dat niet is en op sommige dagen liever in een hol onder de grond kruipt, is, tja. Die zijn toch lang niet zo tof als wij. Mensen die liever vanuit hun zetel een bestelling plaatsen dan naar de winkel te lopen om daar een kwartier lang naar het gepraat van een verkoper te luisteren, die begrijpen wij niet.

    Ten vijfde. De boeken die Bol.com me al verstuurde, zagen er echt uit alsof ze met zorg behandeld waren. Dat lijkt me ook logisch, want als Bol.com dat NIET zou doen, stuurde ik ze terug. En als iedereen dat zou doen, omdat Bol.com weigert zijn boeken met zorg te behandelen uit principe, zou Bol.com er niet lang meer zijn. Dan was Bol.com dom.

    Ik vind dit allemaal flauwe argumenten, sorry. Argmenten die je zo van tafel veegt omdat ze gebaseerd zijn op subjectieve perceptie, niet op feiten. Wat als IK nu zeg dat in mijn subjectieve perceptie Bol.com stukken aardiger en zorgvuldiger en menselijker is dan die verkoopster van Boekarest? Dan staan we daar, einde discussie.

    Er zijn absoluut redens om Bol.com en Zalando niet ok te vinden. Redens die gebaseerd zijn op feiten. Dat zou moeten volstaan om een punt te maken, denk ik.

    1. Dag Veerle,

      Ik ben die verkoopster van Boekarest.

      Ik zou perfect een lange lap kunnen maken waarin ik al je zorgvuldig opgebouwde argumenten probeer te pareren, maar ik schuw discussies, zeker met mensen die ik ken. Er valt daar weinig te halen.

      De argumenten die Ilse aanhaalt drijven voor een groot deel op emotie. Jij pakt, als ik je reactie lees, je consumptiegedrag voor een groot deel rationeel aan. Dat is, denk ik, een onoverbrugbaar verschil.

      Ik hou erg veel van van klanten als Ilse. Ze vormen een dankbaar publiek, volgzaam maar vaak toch eigenzinnig.

      Al wil dat niet zeggen dat wij van iedereen die bij ons komt zulke toegewijdheid verwachten. Soms is het niet meer dan een transactie, inderdaad. Dan zal ik de laatste zijn vindt dat iedereen dat maar bij ons moet doenen niet elders – ook fnac, om maar iets te zeggen, heeft prima boekverkopers in huis. Daarom zal ik erg dankbaar zijn als mensen er bewust voor kiezen om bij mij boeken te komen kopen. Dat doet mij elke dag opnieuw oprecht plezier, Veerle. Het belang daarvan mag je toch niet onderschatten.

      Maar goed – je lijkt me een vrouw met een duidelijk beeld van wat ze wil en denkt. Daar kan ik helemaal niets op tegen hebben.

      1. Dag Maartje

        Ik gun jou dat plezier, uiteraard. Ik gun iedereen zijn/haar plezier, net omdat ik een rationele mens ben die zich over verschillen in voorkeur heen kan zetten. 🙂

        Je schrijft ‘maar ik schuw discussies, zeker met mensen die ik ken. Er valt daar weinig te halen.’ maar als je er tegelijk van uitgaat dat ik rationeel ben, zou je moeten weten dat ik redelijke argumenten heel ernstig neem en niet zomaar naast me neerleg. Ik zou ze zelfs graag horen, die argumenten. Ik ben er eigenlijk benieuwd naar.

        En los daarvan: als mensen liever naar een kleine boekwinkel gaan (en soms doe ik dat ook! als ik een sociale bui ben, met name), dan moeten ze dat vooral doen. Daar kan ík dan weer helemaal niks op tegen hebben. Maar dat is wat anders dan afgeven op grotere (online) bedrijven op basis van een gevoel, neen?

        Groetjes
        Veerle

        1. Stuur me dan een mailtje. Maartje punt swillen @ gmail punt com – dan ga ik er graag dieper op in.

          1. Of ik kom eens langs. Ik woon dichtbij en geraak er vermoedelijk binnenkort wel eens. 🙂

  16. Je maakt een goed punt. Ik wou alleen maar zeggen dat de websites nu al/heel binnenkort ook al dat advies kunnen geven. Het is dan gewoon een persoonlijke keuze of je liever in de lokale speciaalzaak gaat of online koopt aan net iets scherpere prijzen. Die keuze maken we ook elke dag als we naar de supermarkt of de buurtwinkel gaan.
    Ik denk dat de toekomst ligt in multi-channel: een echte winkel gecombineerd met een online winkel. Dan combineer je het beste van beide werelden. Maar dat is maar mijn mening.
    Ik wens de lokale boekenwinkels heel veel geïnteresseerde en gemotiveerde klanten als jou toe deze kerstperiode.

  17. Heb jij hier ergens een lijst met boeken, Ilse?
    Zoniet: wil je die niet ‘ns maken? Pretty please?
    Al die titels zijn me onbekend en van dingen als ‘Het meisje in de trein’ word ik alleen maar diep ongelukkig.

  18. Een must onder de boekenwinkels: Letters & Co in Deinze, zeker es binnen gaan!

  19. Als je eens in de buurt van Antwerpen komt… de Groene Waterman in de Wolstraat. Ook zo’n zalige winkel, fijne mensen.
    En ik heb deze zomer ook heel veel gehad aan ‘een klein leven’. De andere titels… die staan vanaf nu op mijn lijstje 😉
    Groetjes
    (een andere) Veerle (die ook al eens op bol.com koopt, maar meestal probeert zichzelf én de onafhankelijke boekhandelaar blij te maken…)

  20. het verschil tussen de boekenwinkel doet me denken aan de film ‘you’ve got mail’. Geen spectaculaire film maar ‘the shop around the corner’ zou zo mijn favoriete winkel zijn

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *