projecten

Het systeem.

Senne vroeg op twitter naar een studiemethode. En ik heb die, maar het is te lang voor twitter. Gelukkig heb ik een blog, aja.
Ik heb de laatste drie jaar een beetje bijgestudeerd naast mijn job en gezin. Dus ik weet wel het één en ander van efficiëntie denk ik en van dingen combineren. Nu zit ik in de eindspurt, met enkel nog stage en masterproef én nog één vak in het tweede semester. In januari geen examens dus, maar het systeem zit nog vers in mijn hoofd.
Dit is het. Tips en aanvullingen welkom in de commentaren.

Planning
In mei en in december maak ik een planning voor de komende twee maanden. Elke dag bestaat uit vier blokken van drie uur:
– een blok vroeg (van 6h tot 9h ‘s morgens)
– een blok voormiddag (van 9.30h tot 12.30h)
– een blok namiddag (van 13.30h tot 16.30h)
– een blok avond (van 20h tot 23h)
Ik veronderstel dat bij reguliere studenten het namiddagblok anders zou kunnen, maar bij mij was dat gezien mijn gezin geen optie.
Daarna vul ik in waar ik niet kan studeren: verplichtingen, nog les, vrije tijd. Of examen afleggen natuurlijk.
De dag voor een examen schrijf ik al in als “stampen” voor alle blokken (daarover straks meer). Na een examen neem ik twee blokken vrij: in de namiddag examen is dus die avond niks meer doen én geen vroege shift. In de voormiddag examen betekent middag en avond vrij, maar wel weer vroeg op de volgende dag.
Het streefdoel was altijd: vijf dagen per week 3 blokken per dag om te studeren, twee dagen van 2 blokken. Dat betekent dat ik bijvoorbeeld op zondag wel het vroege blok invul en de voormiddag, maar de namiddag en avond vrij neem. In de eigenlijke examens was het standaard 3 blokken, tenzij na een examen, zoals ik hierboven al uitlegde.

Vakken inschatten
Ik probeer daarna mijn vakken in te schatten. Alles op te delen in blokjes. Meestal is dat een blokje per les of onderwerp. Elk vak heeft een kleur post-its, elk blokje een aparte post-it.
Daarna tel ik post-its en verdeel aan de hand daarvan de blokken: een groter vak is meer dagen in totaal, een kleiner vak minder. Kom ik er met mijn dagen voor een examen, dan moet er weinig of niks op voorhand, behalve het kijken van hieronder. Zo puzzel ik een vakkenplanning samen.

Kanban
Op mijn muur maak ik hokken met schilderstape. Er zijn vijf hokken:
(1) kijken: wat is deze les, welke teksten horen erbij, hoe zit het in elkaar en welk materiaal heb ik nodig?
(2) samenvatten en verwerken: afhankelijk van het vak met mindmaps, schema’s, samenvattingen. Op dit moment las ik ook alles uit de reader dat bij een les hoorde en vatte ook dat samen.
(3) blok 1: eerste keer studeren. Ondertussen ook mijn bloklijst maken (zie verder)
(4) blok 2: tweede keer studeren van de samenvattingen.
(5) stampen: de bloklijst erin stampen. Tot alles perfect zit. Daarna gewoon enkel nog de samenvattingen nog eens volledig doornemen.

Elke post-it start in het eerste vak. Als die fase afgehandeld is verschuift het naar het volgende vak. En zo door tot elke fase is doorlopen.

De bloklijst
Een lijst tijdens het studeren van kapstokken. Meestal had een doorsnee vak tussen de 50 en 70 van die items. Kenmerken van x, model voor …, eigenschappen van…,…
Die lijst stamp ik letterlijk in mijn hoofd. Schrijvend. En dan telkens een check van de volledige lijst, aanduiden wat lukt en terug naar wat niet helemaal ging. Tot alles erin zit.

En dan examen maken en shinen. Dat is evident.

PS: nog een gouden tip: zorg voor een whatsapp-groep van een viertal mensen die met hetzelfde bezig zijn. Samen studeren en vragen stellen helpt. Ik had het tot nu toe niet gehaald onder mijn posse.

4 thoughts on “Het systeem.

  1. Het ziet er allemaal héél handig, professioneel en gestructureerd uit. Ik vrees alleen dat het bij mij zo lang zou duren om dat op te stellen, dat ik op die tijd met gemak een examen had kunnen voorbereiden…

    In elk geval succes bij de afwerking van jouw programma!

  2. Speaking as part of the posse: mijn systeem was losjes op dat gebaseerd, iets minder strak wel. De meerwaarde zat inderdaad ook echt aan het samen studeren op afstand. De juiste gifjes op het juiste moment doen wonderen. ?

  3. Wat heb je precies gestudeerd? Ik herken mezelf er wat in, de grote lijnen zijn hetzelfde in mijn ‘systeem’. Ik studeer kunstwetenschappen UGent en met een beetje geluk studeer ik dit jaar af (nog een masterthesis en een onderzoeksseminarie en klaar is kees). Groetjes, Els

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *