Maand 1. #circulatieplan

Ik kwam het al te zeggen, toen ik erover schreef na een week: ik zou ook nog schrijven na een maand. Dat is nu! Of bij benadering nu, maar ik ben een beetje gelijk het openbaar vervoer: stipheid is nooit echt mijn ding geweest. (BAM. Direct een mobiliteitsmopje.)

In deze eerste maand circulatieplan zaten drie Echte Werkweken. Voor mij de werkelijke test. Want eerlijk? Fietsen in mijn vrije tijd en voor boodschappen, dat is allemaal nog niet zo’n onoverkomelijk probleem. Op werkdagen echter, terwijl ik vaak van hot naar her cross: dat zag ik eigenlijk wat minder zitten. Bovendien heb ik een hekel aan natte kleren en ben ik absoluut geen ochtendmens. Dus het vooruitzicht op om half acht ‘s morgens in de regen naar het hoogste punt van Gent te fietsen, dat was nu niet echt een droom van hoe ik mijn dagen wil beginnen.

De statistieken, want meten is weten

– Op 13 werkdagen sinds start circulatieplan, nam ik 8 dagen alleen maar de fiets. Dat is — snel uitgerekend — 8 keer meer dan voor het circulatieplan.
– Ik werkte 1 dag thuis, en nam 4 keer mijn auto. Maar daarover later meer.
– Op die 8 dagen fietsen kwam ik één keer doornat op het werk aan. Het was met hagel en onweer. Dat was op dag 1 van het circulatieplan, en het voelde een beetje alsof het universum mij iets duidelijk probeerde te maken. Gelukkig ben ik bij momenten optimistisch van gemoed en las ik de verborgen boodschap als: “Kijk i., dit is het slechtste dat kan gebeuren”.
– Op 8 fietsdagen hielp ik 4 kokerrokken om zeep. Ik laat dat even bezinken. VIER. Ik zie daar geen directe oplossing voor, maar ik heb wel enig vestimentair denkwerk te doen, zoveel is duidelijk. Ik draag namelijk kokerrokken en plan daar niet mee te stoppen. ER ZIJN GRENZEN, GENT, OOK VOOR MIJ.
– Voor onze vrijetijdsbesteding namen we enkel de fiets, en het aantal ritten liep al gauw tegen de 20: uitgaan in Gent, uit eten, naar de bloemenmarkt, naar een tentoonstelling, kleine boodschappen. Flinkigheid, uitgespaard taxigeld en altijd overal rapper dan met de auto. Zeer content van.

Die keren dat ik de auto nam

– Ik deed 1 keer supermarktinkopen, en daarvoor nam ik de auto. Ook ons boerderijbezoek (dat is in Lovendegem) wordt nog steeds met de auto gedaan, maar we dachten nu wel efkes na over hoe we dat kunnen combineren met andere boodschappen. Dat lukt vrij goed.
– Er was een lesdag waarbij ik na de dag de dochter moest ophalen in Sint-Amandsberg. De spits met mijn ongeconcentreerde zevenjarige over de dampoort: daar had ik geen fietsoplossing voor. Bovendien vond ik het te ver om haar op het zitje achterop te voeren. Mijn aangeboren steberigheid blijkt niet van toepassing op beweging.
– Ik deed twee keer stagebezoeken met de auto. Het eerste naar kortrijk, waarbij de fiets geen optie was. Ook Wondelgem deed ik met de auto, maar dat werd dan wel gecombineerd met de supermarkt.
– Er was een ochtend waarop ik pas om half tien op school moest zijn, en het gigantisch regende. Met het openbaar vervoer van De Brugse Poort naar de Ledeganck, waar ik werk, dat is een uur onderweg. Dus ik nam de auto.

Dat betekent dat de voornaamste reden voor de helft van mijn autoverplaatsingen het ontbreken van een voor mij haalbaar alternatief was. En ja, u mag me een mietje vinden omdat ik niet door de gietende regen wilde aanzetten. Of dat ik flinker moet zijn en de dochter maar het stadsverkeer moet injagen. Maar dat wil ik niet. Meer veilige fietsroutes dus, alstublief. En vooral: meer en flexibeler en beter openbaar vervoer. Geef mij een ringtram die dag en nacht rijdt, en mijn auto blijft binnen.

De nadelen van de fiets
– Ik vind fietsen lastig en niet leuk. Iedereen zegt me dat het wel zal overgaan, maar dat is voorlopig nog niet gebeurd. Maar aan de andere kant: ik vind in de file staan ook niet leuk, dus ja.
– Kasseien en hellingen. Echt, kasseien en hun bestaansreden, het zal me een raadsel wezen. Ik vond ze al niet tof, want mijn hakken blijven er tussen haperen en gaan ervan kapot, maar nu haat ik ze echt. Bovendien blijken kasseien spiegelglad als het geregend heeft. Die hellingen, daar heb ik geen oplossing voor. Ik woon laag in Gent, ik werk hoog in Gent, dus er is niks aan te doen. Maar ik mag ze wel verfoeien, natuurlijk.
– Ik mis mijn muziek in de auto. Ook daar is geen oplossing voor, want ik vind mensen die met oortjes fietsen onaandachtig, en ik wil het verkeer kunnen horen. (*overweegt boombox maar is bang dat ze te oud is*)

De voordelen van de fiets
– Ik beweeg zonder extra sport elke dag meer dan een half uur nu. Dat is heel wat tijd en hypothetisch schuldgevoel over niet sporten uitgespaard.
– Ik merk zeer duidelijk een verschil in het thuiskomen. Als ik een drukke werkdag heb gehad, dan was een file daarbovenop niet zo goed voor mijn humeur. Die twintig minuten op de fiets zijn blijkbaar precies lang genoeg om mijn hoofd leeg te maken en in een andere mindset thuis te komen. Rustiger. Vrolijker. Minder scherpe kantjes.
– Van tevoren niet aan gedacht, maar het belangrijkste voordeel: ik weet van tevoren exact hoe lang ik onderweg ga zijn. Vroeger was mijn woon-werktraject soms 10 minuten en soms een half uur. Nu is het altijd een dik kwartier. Wat een luxe, zeg, altijd weten wanneer je gaat aankomen.

Een to do lijst
– Een deftige rugzak kopen. Ik heb nu een rugzak die bij mijn werklaptop hoorde, maar na die paar weken fietsen kan ik zeggen dat die door mijn werkgever waarschijnlijk niet op ergonomie is geselecteerd. Pijn in mijn rug, pijn in mijn schouders na elke rit: dat moet veranderen. Uw tips zijn welkom.
– Nadenken over een regenoplossing. Na enige research over regenkledij heb ik besloten dat een regenbroek niks voor mij is. Ik draag alleen rokken en dan is dat belachelijk. Om niet te zeggen onflatterend en hoogstwaarschijnlijk ook onaangenaam. Ik overweeg een poncho-gebeuren. Voorlopig is het plan echter: back-up dress in de rugzak, kledingwissel in het toilet indien nodig. Als ze het op het songfestival mogen, waarom zou ik het dan laten?
– Een fietstas zoeken die combineerbaar is met het zitje voor de dochter achter op de fiets. Ook hier: gooi uw favorieten in de commentaren!
– Inlezen over fietshelmen in recente publicaties. Betweterige fietsvrienden met kennis terzake vragen naar hun opinie. Dan beslissen of ik a) zelf een helm koop of b) de dochter toelaat om vanaf nu zonder helm te rijden. Want de combinatie, dat krijg ik nu niet meer verkocht.

Druk hoor, dat nieuwe leven van mij.

57 thoughts on “Maand 1. #circulatieplan

  1. Dat van die rokken zou ik oplossen door met een broek te fietsen en op ‘t werk gewoon wisselen (koppig trezeke gij precies) En natuurlijk is een regenbroek niet flatterend, maar nat is ook niet flatterend toch? 🙂
    Fietshelm hier check (sedert ik nogal hard kennis maakte met de grond twee weken geleden en ik nu nog altijd bont en blauw (of eerder geel/groen nu) uitsla).
    En nu heb ik genoeg als je moeder geklonken waarschijnlijk.

  2. In Nederland regent het 8% van de tijd.
    Wij Nederlanders praten wel 100% van de tijd over de kans op regen.
    Met de fiets iets eerder of iets later weg gaan maakt dat je een bui net ontloopt.

    Fietsvriendelijke groet,

  3. Tip 1:Uw rijplezier gaat volgens mij enorm beteren met een elektrische fiets. Mijn wederhelft fietst ook niet graag maar rijdt wel door weer en wind met de elektrische variant naar haar werk. Hellingen, wind, doesn’t matter (maar kasseien blijven wel kasseien).
    Tip 2: Ik kan de situatie in Gent niet inschatten en ook de rijvaardigheid van uw dochter niet maar wat helmgebruik is het hier bij de kinderen ook ferm geminderd sinds vrouwlief er 1 weigert op te zetten. Zelfs haar uitvlucht (mijn haar!) wordt door de zoons gebruikt tegen de helm.

  4. Ik ben redelijk content van mijn fietstas van Ortlieb: waterdicht en het enige model waar mijn grote laptoprugzak in past (heb mijn rugzak gevuld meegenomen naar de winkel en gezegd: geef mij een tas waar ik dit in krijg). Niet compatibel met een kinderzitje evenwel.
    Wij (dochter en ik) fietsen intussen vijf maand heen en weer naar school en werk. We zijn nog steeds geen fan van Sneppebrug maar zie het ook als gewonnen ‘sporttijd’ en inderdaad veel zekerder van je verplaatsingstijd dan auto of openbaar vervoer.
    Nog een pluspunt (soms): ook wel moment voor de dochter om mij zaken te vertellen/toe te vertrouwen (met dank aan het fietspad dat breed genoeg is voor twee).

  5. Fietshelm zou ik niet laten vallen. Niet letterlijk, niet figuurlijk. Auto is blikken doos met massa’s beschermingsdingest. Fiets: nada bescherming. Fietser is zijn eigen bescherming. Oplettendheid, meesterschap over eigen fiets, behendigheid, verkeersinzicht. En een helm. Is in totaal amper paar % v je bescherming, maar beter dan niets. Ik draag hem altijd als ik naar werk fiets. Zoon ook als hij naar school fietst. Madam niet, koppig. Rare is dan weer als we in weekend eens met ons 3 fietsen, niemand helm draagt. Dan zijn we Onkwetsbaar. Of dat denken we…
    Respect voor je modeswitch, echt waar!

  6. Mijn oplossing voor rugzakken en fietszakken die gecombineerd moeten geraken met een kinderstoeltje; een mand vooraan. Eventjes wennen, maar zo’n gemak! Ik heb wel zo’n Nederlandse fiets waar daar ook een ondersteunend rekje voor is voorzien. Daarin ligt mijn regenoutfit op droge dagen, ik smijt mijn handtas daar in en een rugzak voor het kind, als het echt moet zelfs mijn laptop.

  7. Fjallraven. Ik weet dat ge met uw ogen zult rollen, maar als ge u inleest zult ge merken dat daar deftig vakmanschap achter zit. Hun rugzakken zijn ergonomisch.

  8. Even mijn commentaar ertussen zwieren:
    * voor regenbroekissue: rol je kokerrok op tot aan je kont en trek tegelijk een regenbroek omhoog. Eens ter plaatse: trek je regenbroek uit en rol ook je kokerrok uit. Het vraagt wat oefening, maar volgens mij kan je dat keurig gelijktijdig uitvoeren zodat niemand weet welke kleur je onderbroek heeft.
    * voor rugzak – NIET gebruiken als je fietst, vind ik. Ik gebruik zelden een rugzak en doe alles met de fiets (in Brugge en Gent, veel kasseien dus). Ik heb een fietstas die ook mijn laptop meedraagt. Die van Ortlieb vind ik persoonlijk de beste. Prijzig maar topkwaliteit.
    * Fietshelm: niemand bij ons draagt deze. Mijn vent heeft er een theorie rond, ik maak me er niet druk in en de kinderen volgen ons hierin. Al moet ik toegeven dat we sinds kort de jongste zoon wel een helm opzetten wanneer hij wil crossen in het park. Dat heeft echter vooral met zijn fietstechniek en onbevreesdheid te maken.
    * Misschien toch je dochter zelf laten fietsen? Of een verlengde achterdrager?

  9. Ik zou je ook een elektrische fiets aanraden! En dan ook een bewaakte fietsenstalling of veel en verschillende sloten.
    Helm vind ik ook lastig, maar nu ik van dot naar vlecht ben overgeschakeld, heb ik werkelijk geen enkel geldig excuus meer, en toch ben ik ook nog niet overstag gegaan…
    Regenkledij. Ik steek mijn rok in mijn rugzak en doe mijn regenbroek aan. Je ziet er niet uit, maar je blijft droog. Met een A-lijnrok kan je die dan weer over je regenbroek doen voor je de regenbroek uitdoet, dat bespaart een wc-bezoek. Maar met een kokerrok lijkt me dat wat moeilijker 🙂
    In de loop der jaren pinde ik deze qua regenkledij, die cape met vork vooraan om te zorgen dat de aflopende regen dan niet allemaal op uw voeten terechtkomt, lijkt me wel iets voor jou.
    https://nl.pinterest.com/pin/193865958940810382/
    https://nl.pinterest.com/pin/193865958937419562/
    https://nl.pinterest.com/pin/193865958935894796/
    https://nl.pinterest.com/pin/193865958935228965/

    PS ik denk dat ik u zag op de plantgoedverkoop in Melle dit weekend, maar ik vond dat nogal stom zo, zeggen dat ik u ken en hier graag kom lezen, terwijl jij mij niet kent. Bij deze heb ik het dan toch gezegd.

  10. Rugzak, niet doen. Eens een beetje beter weer zweet je je kapot. Kies een goede fietstas, die vooral ook tegen regen kan, altijd handig als er een laptop in zit. En inderdaad misschien de combinatie met een mandje vooraan, of het stoeltje achterwege laten.

    Overweeg elektrisch te fietsen, via Studentenmobiliteit kan je je aankoop spreiden en heb je altijd snel en goed onderhoud. Vriendelijke mensen daar in de watertoren op de Kattenberg.

    Oortjes, gewoon doen, het helpt je die kasseien en bergop te overwinnen, gebruik er maar eentje, dan hoor je alles nog rondom jou.

  11. Ik ging ook zeggen: elektrische fiets! Ik fiets sinds twee weken op een elektrische fiets en wat een zegen!

    Voor de dochter: een follow me systeem. Je kan haar fiets inhaken op de punten dat het nodig is en zelfstandig laten fietsen waar het kan.

    Fietstassen: ook al gezegd: de grote achterzakken van Ortlieb

  12. Een bagagerekje vooraan op je fiets laten monteren en daar een plastiek krat op, perfect combineerbaar met eender welk kinderzitje en super handig. Ik gooi er mijn laptoptas in, 3 boekentassen, soms nog wat jassen en nog snel een vers brood. Elke dag. En regen is nooit een excuus, wij fietsen zonder uitzondering elke dag en ik ben geen 19x per jaar nat. Je had brute pech op je eerste dag ? En verder: goed bezig, ik weet zeker dat je het gaat leuk vinden.

  13. Veel dezelfde dingen die terugkomen, dus efkes in het algemeen:
    – ik wil geen elektrische fiets, want ik vind ook van mezelf dat ik moet bewegen. En mijn woon-werkverkeer is 4,5km. We gaan daar niet onnozel over doen: dat is niet ver voor een gezond meisje van 27 jaar.
    – de dochter kan echt niet in het stadsverkeer. Te weinig concentratie, en geen verkeerservaring. We werken eraan. een follow-me-gebeuren dat is dan weer niks voor mij. Zelf te onzeker in het verkeer, vrees ik.
    – Zo een regenbroek, is dat niet zo gelijk een K-way? Altijd dampig, kleverig en ambetant op uw vel?

    1. Die regenbroek is idd k-way achtig, gelukkig is zelfs een k-way niet meer hetzelfde als toen wij kind waren. Niet zo aangenaam tegen blote benen, maar meer niet zo vreselijk kleverig als vroeger. Ik draag mijn regenbroek gewoon boven mijn (a-lijn) rokken. Afstappen, afdoen en klaar.

      Buienradar bekijken een halfuur? op voorhand en desnoods ietsje vroeger of later vertrekken zorgt voor 90% droge ritten op regendagen. Enkel als de regen uren ononderbroken duurt helpt die app niet.

      Aanhangfiets voor de dochter zou ik ook aanraden, zodra jij je zelf veilig genoeg voelt als fietser. Onze kinderen zijn evenmin klaar om alleen te fietsen en zullen dat nog enkele jaren niet zijn, maar zo gaat het wel. Ik stuur en beslis over starten en stoppen, zij moeten enkel meetrappen. Zo nemen ze deel aan het verkeer zonder echt zelf risico te lopen.

      Anyway, tof dat je zo overtuigd kiest voor de fiets!

      1. Wel helm. De gladde kasseien en tramsporen heb ik al een paar keer van heel nabij aangekeken. De smak die je dan maakt … ik wil niet weten hoe mijn schedel er aan toe was geweest, ik vermoed in stukskes … als alleenstaande mama is mijn kapsel geen prioriteit 😉

    2. Tip 1: verwen jezelf en koop goed (en fancy) materiaal , het helpt en een beloning mag … zeker als je een fietsvergoeding aanvraagt. Ik zie als budget om fietsaankopen te doen. In een goeie tegenbroek zweet je niet. In een degelijke en mooie regenjas geraak je ook in stijl op je bestemming.
      Tip 2 : check buienradar. Geen leren vestje voor mij als ze regen voorspellen. In regenperiodes heb ik zeker in de zomer slippers in mij fietstas of schoenen die al eens nat mogen worden. Ik heb ook overschoentjes voor in de winter als het regent. Ik gebruik ze zelden maar als nodig beschermen ze die dure leren laarzen …je dochter , dat komt wel … over minder dan 3 jaar hang jij in haar wiel

  14. Ik ben een die-hard fietser want ik heb zelfs geen auto 🙂 en de tram (woon in deurne, werk in Borgerhout, leef in Antwerpen dus) is gewoon veel onhandiger en trager. Maar ook ik geef toe: ik vind fietsen niet plezant. Maar ik denk dat ik verkeer eigenlijk nooit plezant vind, ongeacht op welke manier ik me verplaats. En de fiest is voor mij het efficiëntst, het stinkt niet, is minder gevaarlijk voor een ander; ge beweegt er door en het is nog goedkoop ook. Daar bij stil staan helpt als ik weer eens knalrood van het trappen met de wind tegen aankom op mijn werk.
    Ik heb geen speciale fietsregenkledij. Misschien ligt dat aan mij en zweet ik veel, maar die dingen maken me even nat doordat ze niet ademen en mijn transpiratie mijn kleren nat maken, dan de regen zelf. Afgelopen winter heb ik het gewoon met mijn wollen winterjas gedaan. Die ademt wel en kan best een beetje regen aan. De momenten dat je echt zeiknat geregend wordt op de fiets zijn eerlijk waar heel zeldzaam; Ik heb al meer dan een jaar een reservebroek op het werk liggen voor als dat toch eens voorvalt en heb ze nog nooit moeten aandoen.
    Ook geen helm voor mij. Al is dat misschien niet altijd even veilig…
    Ook geen oortjes. Fietsen en muziek in de oren is een levensgevaarlijke combinatie, ook voor de andere weggebruikers waaronder ik als andere fietser. Ik hoop echt oprecht dat er een moment komt dat dat even hard verboden is als bellen en smartphonen tijdens het rijden. Als ge echt muziek nodig hebt raad ik je aan zelf een lieke te zingen 😉 .
    Ik heb grote fietszakken achteraan. Maar het heeft wel een tijd geduurd voor ik er vond waar ik content van was. De eerste exemplaren werkten al gauw op mijn zenuwen door heel de tijd met omgekrulde punten tegen mijn spaken te kletteren. ik ben wat oud om brommerke te spelen met mijn fiets.
    En ik heb ook een grote sjakosj die ik rond mijn romp slinger waar veel in kan.
    Handig om te hebben: een grote welluidende fietsbel en goede lichten.
    Bon, goed beig precies. gewoon verderdoen! Ge word dat gewoon, gen auto gebruiken.

  15. Regelmatig fietsen zal je conditie dermate verbeteren dat je makkelijker de bergop zal afleggen. Dat weet ik nog uit ervaring van mijn studententijd en het hernieuwde fietsen van vandaag.
    Kostprijs elektrisch weegt niet op voor uw afstanden. Niet doen.
    Ik ken de leeftijd niet, maar wij hebben lang van een derde wiel gebruik gemaakt voor de dochters. Ze leren er het verkeer mee, maar jij hebt de veiligheid dat ze moet volgen en samen met jou stopt.
    De fietshelm is een must. Ga nooit de fiets op zonder. Het risico is te groot, en het behoeft geen auto in het verhaal. Collega van me had reeds onder gras gelegen zonder fietshelm, en hij viel enkel ongelukkig met de fiets over een borduur. Enkel hijzelf, de fiets en weginfrastructuur. Idem een andere vriend, die viel op een perfect fietspad en bij thuiskomst een scherpe steen vond in zijn fietshelm die zowat 1,5 cm in de helm zat. Opnieuw enkel de fietser en een onverwachte put in de weg. Het zit in een klein hoekje.
    Voor de regen kan ik de poncho wel aanraden, al moet je dan rekening houden dat de benen wel nat worden. Is dat een probleem, dan vind je in Decathlon echt wel een regenpak dat geen K-way effect geeft. Misschien zijn ze onvoldoende voor een stortbui, maar voor je woon-werk verkeer (gelukzakje ben je, zo dicht bij je werk wonen) zeker voldoende.

  16. Voor het redden van de kokerrokken: er bestaan speciale rokzadels, zonder de ‘punt’ die bij een gewoon zadel vooruit steekt. Nadeel vind ik dat je daarmee minder ‘grip’ op je fiets hebt, maar voor strakke rokken werken ze goed.

  17. Geen helm,wel een bagagedragerverlenger én fietszakken én een stoeltje. En rugzak is een extra zweetsessie! Een regenbroek, kan perfect met rok, trespasse( nu bij vente exclusive). Succces!

  18. Een regenbroek van 10€ zal inderdaad altijd klam en klevend zijn. Het betere werk (Gore-tex en aanverwante ademende stoffen) kost gemakkelijk 5 tot 10 maal zoveel, maar nadat je die 1 maal gedragen hebt wil je nooit meer terug. Been there, done that, en dat plastic onding is nu mijn nood-broek die op’t werk ligt voor wanneer ik ‘s ochtends zonder mijn degelijke regenbroek vertrokken ben en het onverwacht toch flink regent.
    Goedkope plastic broeken zijn enkel goed voor mensen die weinig fietsen en die ze maar 1 of 2 maal per jaar nodig hebben. Voor een dagelijkse fietser is’t echt wel nodig om in ademend materiaal te investeren.
    De quote waaraan je een goede fietser herkent is immers: “there is no such thing as bad weather, only bad clothing”
    ‘k ben er zo blij mee dat ik die bij flinke vorst zelfs aantrek om de koude wind wat verder van mijn beenspieren te houden, dat scheelt gemakkelijk 5km/u vergeleken met wanneer ik die niet aan heb, en is op’t werk gemakkelijker uit te doen dan long johns.

    En wat de helm betreft, zeker een must voor kinderen en bejaarden omdat die vaker vallen (en zo kan je’t ook aan jouw dochter verkopen waarom zij er wel een moet dragen en jij niet), maar voor pubers tot een stuk voorbij pensioenleeftijd heeft die globaal gezien voor mij meer nadelen (bijv minder fietsen omdat helm altijd extra moeite is als je ergens naar toe gaat) dan voordelen.
    Lees ook eens dit artikel over een onderzoek in de UK: wanneer je een helm draagt zijn auto’s minder voorzichtig in jouw buurt, en laten ze minder plaats vrij wanneer ze jou inhalen, wellicht omdat ze door de helm onbewust denken dat je veiliger bent en dus zelf minder veiligheidsmarge inbouwen.
    https://www.scientificamerican.com/article/strange-but-true-helmets-attract-cars-to-cyclists/

  19. Hey, ik heb een fietsrok gekocht via een Nederlandse site. Ik denk dat het fietswinkel.nl was. Ook een fietsmantel/cape die bovendien nog redelijk oké oogt.

  20. Voor verkeers-educatie voor kinderen is een ouder-kind tandem een optie.
    Kind zit vooraan, ziet alles en trapt mee (handig!).
    Jij zit achterop, stuurt en trapt.
    En er is plaats voor fietstassen : )

    Voor de tassen ook een tip: waterdichte fietstassen waarvan de klep zij-klepjes heeft, voor perfecte afdekking. En een openingetje aan de onderkant, voor evacuatie van regenwater dat er toch ingesijpeld zou zijn.

  21. Er bestaat ook zoiets als een verlengstuk voor je bagagedrager zodat je stoeltje én fietstassen kan combineren: jarenlang gebruikt, groot gemak. Ook veel beter voor de stabiliteit van je fiets in vergelijking met dingen aan je stuur te monteren én je kan het heel gemakkelijk zelf doen.
    Kokerrokken draag ik ook, ook op de fiets, maar fiets dan zo goed als met mijn gat bloot: zeer hoog opgetrokken zodat ik mijn benen kan bewegen. Ik denk dan zo: ‘de mensen’ kennen mij toch niet dus, so what. En ondertussen hebben ze iets om naar te kijken 😉
    Voor de regen: een poncho dus. Kan over het stuur zodat je benen zo goed als droog blijven én makkelijk om aan en af te doen.
    Helm weglaten: GEEN optie. Anna haar hoofd is zo al eens gered geweest, dus ik weet hoe belangrijk het is en nog meer als ze nog in een stoeltje achteraan zitten.

  22. Hey, eerst en vooral leuke blog en goed dat je doordoet…
    mijn feedback over je uitdagingen:
    – fietshelm moet, ik droeg vroeger enkel een helm bij lange tochten buiten Gent… nu altijd omdat dochter die anders ook niet wil dragen… en haar veiligheid Is belangrijker dan mijn looks.
    -Laptop: probeer zo veel mogelijk aan je fiets te hangen.. draag zo vaak mogelijk zelf het lichtste.. desnoods ander bagage rek overwegen..
    kasseien, vermijden als het kan wanneer het regent 🙂 als je vaak lange stroken moet doen , eens checken naar bredere banden/ andere bandenspanning… kan comfort aanzienlijk verbeteren
    Fiets: heel veel comfort tijdens het fietsen hangt af van je fiets.. een goed onderhoud kan wonderen doen, ebike is de prijzigste oplossing maar bied zeker ook veel comfort. ( kies voor een model met middenmoter )
    Rokjes: dat probleem heb ik niet.. 🙂
    Kids on wheels: laat ze zoveel mogelijk zelf fietsen.. jong geleerd…zorg dat ze goed opvallen in het verkeer, auto’s rijden meestal in grote bochten rond kleine kids op de fiets. ( heb er zelf twee)
    Voila 🙂

  23. Het is al gezegd, maar ik herhaal het graag: bagagedrager-verlengstukken. Je moet daar natuurlijk geen 10kg aanhangen. Dus voor immens veel boodschappen is het geen optie. En Ortlieb-tassen zijn 100% waterdicht. Geen klagen van.

    En ook nog: Ge doet dat goed!

  24. 1. Altijd een helm. Het is begon met het idee dat ik later toch nooit mijn kind zal kunnen overtuigen er een te dragen als ik het zelf niet doe. Want de argumenten die ik zou geven voor gem, helden even hard voor mij. (ken je het filmpje van het 12 jarig kindje die een sigaret vraagt aan voleassenen? Dat gevoel!)
    2. Het regent idd maar mss amper 20 keer per jaar wanneer je naar het werk moet. Een flexiebele werkgever en een buienradarapp kunnen dat tot bijna nul terugbrengen.
    3. Voor die uitzonderlijke keer dat je niet om de bui heen kan, kan je van thuis werken of neem dan toch het OV of de auto, het is sowieso al een shity dag. Maar kan de wereld je die dag niet klein krijgen, spring dan toch in een broek plus regenbroek en smijt die mooie rok in je waterdichte fietstas.
    4. Als je zo’n mooie ouderwetse Hollandse foets hebt en je werkt op de Kattenberg in Gent (ik zeg maar iets). Dan is dat een beetje zoals gaan joggen met stilettos. Je hoeft daarom nog geen aangepaste dure loopschoenen kopen. Maar een paar sneakers zou al veel beter zijn. De sneakers zouden in dit geval een goedkope lichte hybride fiets kunnen zijn. Mss heb je dat al, dan negeer dit gewoon maar, maar ik ken veel mensen die fietsen haten omdat ze niet met een aangepaste fiets rijden. Het kan een super groot verschil maken.

  25. Ik zag je deze ochtend voorbij fietsen: je doet het prima?!Helm: gewoon doen. Kwalitatieve (ja dus dure) regenkledij: nie twijfelen. Ortlieb tassen die je kan af klikken en kan dragen als rugzak: sterke combi, helemaal als je ook een mand hebt vooraan. Rokjes oprollen onder fiets broek, reservekledij en schoenen, teenslippers bij regenweer (en hakken in fietstas), drogen aan de mast,… : ?allemaal geprobeerd, geen ideale oplossing maar wel goed voor van alles. You bike, girl ! PS en glimlachen ‘s morgens op fiets he

  26. Eén zeer belangrijke tip (ik heb er meerdere, want fiets al jaren van in de BP de berg op – Ledeganck, Blandijn, Sint-Pietersnieuwstraat, Plateau,.. door sneeuw, regel en hagel): http://www.hipinderegen.nl/regenjassen en http://www.hipinderegen.nl/regenbroeken
    (dat waren eigenlijk twee tips). Sinds ik zo’n lange (mooie) regenjas cadeau kreeg van mijn echtgenoot (die houdt van praktische/nuttige cadeaus), heb ik geen enkel excuus meer om niét met rokjes e.a. te fietsen. Nu, aangezien ik al +25 jaar door de stad fiets (als tiener ook alle dagen op en af), en vaak genoeg met wijde rokken tot op de enkels tot zeer korte nauw aansluitende gevallen, heb ik nog wel een aantal praktische tips over voorkomen dat naden scheuren (van kokerrokken of lange rokken – onderste naad die blijft haperen aan de pedalen), het voorkomen van openwaaiende rokjes etc. Mijn conclusie: aan alles valt een mouw (of “toespeld”) te passen…

  27. Ah, en wat ik nog wou toevoegen: die regenjas die ik kreeg, dat was zo’n “fiets”regenjas. Da’s dus eigenlijk een jas die je perfect kan dragen bij elke gelegenheid (geen lelijk geval dus), en een ingewerkte poncho heeft (flappen die je kan “openen” die je over je stuur kan hangen waardoor je én geen “inkijk” hebt én bovendien je benen droog houdt zonder regenbroek nodig te hebben).

  28. Wij krijgen dat van die helmen wel verkocht hoor. Kinderen worden nu eenmaal makkelijker over het hoofd gezien in het verkeer, zijn nog een pak minder stabiel op de fiets. Zeker als je zegt dat je dochter verstrooid is, reden te meer.
    Ik herinner ze er telkens aan wanneer ze er moeilijk over doen, maar dat is nu al een hele tijd geleden.

  29. ik kan de fietsbroeken van Agu aanraden zeker degene met gaas in tot +- 2/3de van het been. Nog steeds licht en ook opplooibaar en toch goed. Deze kan je dus ook over een korte broek aandoen zonder dat de regenbroek onaangenaam plakt.
    Ik heb zelf de Agu shinta (damesmodel): ik betaalde er op internet (sportbeer) nog geen 45€ voor. Zeker niet te klein kopen. Voorheen had ik de voorloper in maat S en die pijpen vielen iets kort (zelf al ben ik maar 1.63m) nu een een medium en die valt wat langer, maar is nog nog steeds niet te wijd (want vrouwenmodel).

  30. Ik ben 26 en fiets elke dag 9 km heen en terug naar het werk. Mijn toevoegingen:

    – Type fiets is inderdaad ontzettend belangrijk als het op de hoeveelheid fysieke inspanning aankomt. Ik zou zelf een zo licht mogelijke fiets aanraden als je niet elektrisch wil fietsen. Ik heb een sporthybride, maar moest die wel zelf pimpen met fietslichten, een fietsbel, spatborden en een bagagerek. Dat had ik er wel voor over om niet elke dag met zo’n fancy maar loodzware Hollandse stadsfiets het dubbele van de inspanning te moeten leveren. Wat betreft elektrisch fietsen vind ik dat je niet te streng moet zijn voor jezelf. Je traject mag dan wel relatief kort zijn, als het lastig, gevaarlijk en/of ongemakkelijk is vind ik dat 100% valide argumenten om voor een elektrische fiets te kiezen, ook op je 27ste. Je beweegt nog altijd meer en vervuilt nog altijd minder op een elektrische fiets dan in een autozetel! Elektrisch fietsen hoeft niet enkel de keuze te zijn voor minder sportieve mensen, het kan ook een puur pragmatische keuze zijn.

    – Het fashion probleem van fietsen vind ik als meisje ook een blijvend nadeel. Mijn kledingstijl is ontzettend veranderd sinds ik naar mijn werk fiets. In het begin had ik een fietsoutfit die ik in de wc’s ‘s morgens omruilde voor een mooi werkoutfitje, maar dat is een hoop gerief dat je elke morgen moet meesleuren en op den duur had ik gehad met de ochtendlijke stress om niets te vergeten en alles in een compacte fietstas te proppen. Nu draag ik op het werk quasi altijd broeken. Schoenen met hak zijn het enige dat ik nog zou meenemen om te wisselen bij aankomst. Voor de rest combineer ik de volgende trends om toch stijlvol op het werk te verschijnen: Scandinavisch minimalisme, capsule wardrobes en athleisure.

    – Het regent écht niet zoveel als veel mensen denken. Gemiddeld zijn er 2 dagen per maand waarop ik voor mijn vertrek naar buiten kijk en denk: shiiiiit. Ik HAAT fietsen in de regen, al geeft ge mij alle aangepaste kledij van de wereld. Gelukkig heb je maar twee dingen nodig om nooit te moeten fietsen in de regen: de KMI app en een beetje planningsvermogen. Als ge weet dat het de volgende dag gaat regenen, dan is er vaak meer dan één plan B: vroeger opstaan om het OV te nemen (ik heb de dubbele reistijd er 100% voor over), eenmalig de auto nemen, gevoerd worden door uw lief/moeder/collega, van thuis werken. Kiezen en inplannen is het enige dat ge moet doen.

    – Ik draag geen helm, want ja, mijn haar. Stom argument. Ik fiets wel niet in druk stadsverkeer, als dat een iets minder stom argument mag zijn. Deze winter ben ik tijdens een uitzonderlijk gladde dag eens uitgegleden in een bocht en licht op mijn hoofd gevallen. Ik had enkel wat blauwe plekken, maar ik wist meteen waarom iedereen eigenlijk een helm moet dragen. Geen excuses. Ik ben de grootste fietshelmhypocriet, want ik draag er nog altijd geen, maar ik werk aan mijn mentaliteitsverandering… Ondertussen hoop ik stellig op de invoering van een verplichting op fietshelmen.

  31. Ziet er niet uit zo’n fietshelm. Dat dachten wij ook. Tot je wordt opgeschept en met een dubbele schedelbreuk blij mag zijn dat je leeft. Dat is nu 15 jaar geleden. Intussen rijden wij niet meer zonder. Juist, tot ze 14 zijn en dan kiezen ze zelf: de één voor, de ander tegen. Ik weet wél dat ik mezelf zal vervloeken dat ik mijn helmloze tiener het verkeer liet ingaan op een moment dat ze die nodig had…
    Inderdaad: helm zou verplicht moeten worden.

  32. Geen helm,wel een bagagedragerverlenger én fietszakken én een stoeltje. En rugzak is een extra zweetsessie! Een regenbroek, kan perfect met rok, trespasse( nu bij vente exclusive). Succces!

  33. Wij hebben elk een Yepp bagagedragerverlengstuk en voorlopig één stoeltje. Laptopfietstas klikt er mooi op. Fietstas, stoeltje en fiets afzonderlijk maar telkens met goed advies van onze fietsenmaker gekocht, hoop dat jij er ook zo-een in de buurt hebt.

    Fietsbroek heb ik nu aanzienlijk duurdere gekocht dan eerste en die is ook aanzienlijk beter. Sinds we op een bepaald uur aan de creche moeten zijn heb ik die ook al vaker moeten gebruiken, anders is de tactiek vijf minuten wachten.

    Helm dragen we altijd, werkgevers betalen ons voor wat onze hersenen voor hem kunnen doen, dus lijkt mij geen overbodige bescherming. En wat als we samen vallen, zoon intact door helm maar moeder zwaargewond door geen helm? Beetje sneu voor hem, niet? Vond dat ook wel een grote verantwoordelijkheid.

    Maar hé, wel bijzonder dat je je vervoer hebt aangepast door het circulatieplan!

  34. Dof, hard, vol,… zo klinkt dat als je met je blote hoofd tegen het asfalt slaat. Nee, ik droeg geen helm. Mijn schoon kapsel, dat staat zo debiel, ’t is maar 5 minuutjes fietsen, … les excuses sont faites pour s’en servir en dat deed ik dus ook. Deed, want nu durf ik mijn stalen koerspaard niet meer bestijgen zonder helm. Nee, zo’n helm zal me niet voor alle onheil behoeden, maar hij geeft me weer dat beetje onbezorgdheid terug dat ik tijdens mijn val verloor. Als ik hiermee een paar mensen kan overtuigen om wel een fietshelm te dragen dan is mijn missie geslaagd, dan is al dat revalideren, vloeken, herstellen, bang zijn,… niet voor niets geweest. Dat geluid zal me helaas wel voor eeuwig en 3 dagen bijblijven.

  35. Ik snap de tegenargumenten voor de rugzak, maar zelf blijf ik het toch ook op die manier doen. De beste rugzak die ik ooit had, is die van Chrome Industries. Even waterdicht als Ortlieb, maar meer zakjes en onderverdelingen (waar het bij Ortlieb aan ontbreekt). Verder weinig aan te vullen 🙂

  36. Je kan in je kokerrok in de achternaad meestal wel een extra (onzichtbaar) ritsje steken, dat je kan openzetten om te fietsen en weer toeritsen als je ter plekke bent.
    ‘t is maar een gedacht.

  37. Als ik je 1 ding mag aanraden: koop geen nieuwe rugzak, maar probeer het eens met een messenger bag. Beste tas die ik ooit gekocht heb. Mijn laptop past er in, hij is waterdicht, heeft zo’n lus om een fietslichtje aan te hangen, en zit veel minder in de weg dan een rugzak.

  38. Ik heb zelf een verlengde bagagedrager voor fietstassen gecombineerd met fietsstoeltje achter mijn zadel gekoppeld aan frame. Goedkoop laten installeren bij fietsenwinkel en heel handig.
    Goede fietstassen? Wat mij betreft: 1 advies: de markt van Ledeberg!

  39. Weer of geen weer, ik rijd elke dag met de fiets.
    In de regen fietsen stoort mij niet meer sinds ik geïnvesteerd heb in goede regenkledij, nl. 1 goede waterdichte en ademende regenjas (met een kap waaraan een afdakje zit, kwestie van uw make-up niet te laten uitlopen, maar een pet onder een kap werkt even goed) en 1 dito regenbroek (lang leve Gore-tex, geen gezweet en al). Het kost, maar kwaliteit gaat lang mee en een regenbui schrikt mij niet af.
    Zelf draag ik bijna altijd rokjes of jurkjes, dus bijna nooit broeken. Als het regent, draag ik net mijn kortste of meest aansluitende rokjes want dan kan ik die optrekken onder mijn regenbroek en dat fietst dus prima.
    Een helm draag ik zelf niet, ondanks meerdere valpartijen (zonder hoofdletsels) en 1 kleine hersenschudding. Dat is een risico dat ik bewust neem, maar dat is mijn eigen persoonlijke keuze. Zodra ik mij minder zeker op de fiets voel, zal ik zeker een fietshelm aanschaffen. De kinderen moeten van mij wel een helm dragen, wegens onervaren in het verkeer. Bovendien hebben kinderen die in een zitje of bakfiets zitten, niet dezelfde valreflexen (plaatsen van handen bvb.) als wanneer ze zelf aan het stuur zitten.
    Kinderen met de fiets: mijn zoon (7 jaar) fietst elke dag mee naar school (stationsbuurt) en terug naar huis. Toch zie ik het ook momenteel niet zitten om hem te laten fietsen naar het stadscentrum. Hij kan wel goed fietsen, maar door het onvoorzichtige rijgedrag van vele automobilisten én fietsers, worden er teveel bijkomende hindernissen gecreëerd die ik nu nog niet durf te nemen met hem. Dan gaat hij mee in de bakfiets (ook al loopt die optie stilaan op z’n einde gelet op het gewicht).
    Een fluohesje draag ik wel, in de winter altijd, in de zomer wanneer de kinderen meefietsen. De kinderen moeten altijd zo’n hesje dragen als ze fietsen. Je kan je als fietser niet zichtbaar genoeg maken, vind ik.
    Hellingen, kasseien (en tramsporen!) in Gent: ik probeer altijd een alternatieve weg te vinden. Om naar het Zuid te rijden, kan ik perfect de Jozef Plateaustraat (lees: berg) vermijden door een ander traject te kiezen. Maar voor het overige: ik deel uw haat en onbegrip voor kasseien.
    Voor het transport van de laptop zou ik ook investeren in een goede waterdichte fietstas. Dat fietst nog altijd gemakkelijker dan een rugzak.
    Als je het gros van je verplaatsingen doet met de fiets en het autogebruik beperkt tot de noodzakelijke/verre verplaatsingen, dan ben je m.i. goed bezig, punt.

  40. Over de combinatie fietstassen-fietsstoeltje, daar had ik beter eerder over nagedacht. Heb ik m’n nieuwe (elektrische) fiets met fietstassen (Ortlieb), past er geen kindestoeltje op. Ik ben ook nog op zoek naar tips; en hopelijk kan onze fietsenmaker ons helpen!
    Zo’n elektrische fiets, dat is trouwens echt wel de max, maar niet zo handig in Gent, of om Gent binnen te rijden vind ik. Fietspaden zijn niet breed genoeg voor de vele fietsers, en als je sneller rijdt, kan je moeilijker inhalen op een veiliger manier…

  41. Toen mijn werkgever jaren geleden begon met fietsvergoedingen uit te delen (door overheid verplicht mobiliteitsplan), werd er ook gelijk geïnvesteerd in voldoende fietsrekken én douche/verkleedruimten voor fietsers die zelftrappend naar het werk pendelen. Leuk als je nat geregend of bezweet arriveert en je even wil omkleden/opfrissen vóór je aan een vergadering begint. Moet er wel bij zeggen: die werkgever kon dat doen van het belastinggeld waarmee we werden gesubsidieert. Én van het geld dat bespaard werd op aanleg/onderhoud parkeergelegenheid.

  42. Heeej!

    Je hebt tegenwoordig koptelefoons die net achtee je oren gaan en de geluidsgolven via de botjes in je oor rechtsteeks laten trillen..

    Je oren blijven dus vrij en je hoort omgevingsgeluid.. maar toch heb je muziek..
    Hier is een voobeeld:
    https://youtu.be/gvKd9Sz1iQ8

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *