Moeilijke dinges.

Het is hier niet simpel, de laatste dagen. Zoals u onderhand wel weet, doe ik van lesgever op een lerarenopleiding. Naast het gewone lesgeven, begeleid ik bij ons op school ook de mini-onderneming. U weet wel, zo’n project dat veel middelbare scholen met hun laatstejaarsdoen om te leren hoe het bedrijfsleven in elkaar zit. De doelstellingen van de mini-onderneming liggen bij ons natuurlijk ietwat anders dan in het middelbaar onderwijs: het is vooral de bedoeling dat de studenten leren hoe ze volgend jaar zo’n project kunnen begeleiden, maar dan vanuit een praktijkgerichte opzet vertrekkend. Dat betekent dat het niet alleen gaat om het opstarten en runnen van de onderneming, maar dat ze ook dingen moeten leren over de achtergrond enzo.

Vrijdag trokken we met de studenten naar een workshop over het onderwerp en in gesprekken met leerkrachten die nu al een onderneming begeleiden, blijkt dat er nogal wat onduidelijkheid is over hoe je zo’n project nu gaat evalueren. Het is immers niet zo objectief en eenduidig: het gaat over veel meer dan alleen maar kennis en inzicht. Er komen een heleboel vaardigheden (stiptheid, samenwerken, vergaderen,…)bij kijken en dat is soms moeilijk te evalueren. Bovendien is het niet echt fair om die dingen met de natte vinger te beoordelen…
Ik ben dus nu begonnen met daar vanalles over op te zoeken en te verzamelen. En als iemand informatie heeft over het evalueren van vaardigheden: één adres!

One thought on “Moeilijke dinges.

  1. Stuur graag een kopietje in deze richting. Het is blijkbaar overal van hetzelfde.

    En ik die dacht dat al die vaardigheden (stipt, samenwerken, zich aan afspraken houden) eerder evident waren. Niet dus.

    Wat ik erg leuk & succesvol vind voor dat soort zaken is: peer evaluatie. Studenten kunnen dat erg goed.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *