Neen!

De velomaker.

Wij hebben een velowinkel, in het centrum van de stad, en eigenlijk gaan wij daar vooral wegens geen alternatieven. Na verschillende keren behoorlijk slechte service, en altijdaltijdaltijd rollende ogen en arrogant commentaar, was vandaag de jawel-oh-cliché spreekwoordelijke druppel.

Ik had een mandje nodig voor vooraan mijn fiets. Met dat de dochter nu achteraan meerijdt, kan de zak achteraan niet meer zo goed, en ik vind dat ook wel cool, zo’n mandje vanvoor. Ik dus, met fiets en dochter, naar de bewuste fietsenwinkel.

Met een peuter naar een winkel, dat is sowieso al een avontuur, als ge ze niet vast in een kar kunt zetten. Dus volgende conversatie moet u eigenlijk doorspekken met “blijf daar af, neen doe dat niet, mira stop, hola niet met uw vingers aan die ketting en blijf hier”

– het is voor een mandje voor vooraan aan het stuur
– van uw fiets?
– euhm. ja. (aan mijn auto is dat onlogisch en DAN ZOU IK NIET NAAR EEN VELOWINKEL GAAN)
– hebt ge hem bij?
– ja, hij staat hier voor de deur
– ah dan moet ge hem gaan halen é
(dochter op de arm, weer naar buiten, fiets in winkel gemanoeuvreerd)
– ja, dat hebben we. dat is een universeel systeem hé
(man neemt mandje, toont hoe je het moet monteren. Vijf minuten werk, zegt hij)
– en kunt u dat erop steken?
– dat kan, maar niet nu. Ge moogt hem morgen komen halen.
– hm. dat is moeilijk é, ik sta hier met mijn kleine en we zijn met de fiets. Zij kan zover niet stappen.
– toch zal het niet gaan.
– heeft u misschien een zak, zodat ik het kan meenemen?
– neen. wij hebben geen zakken waar dat inpast.
– owkey. Kunt u me dan misschien een schroevendraaier geven, dan steek ik het er zelf op.
– nu?
– ja nu.
– hier?
– eh ja. het is maar vijf minuten werk, zei u net.
– ja, maar dat is niet de bedoeling é: als wij iedereen grief beginnen geven om zelf aan hun fiets te werken, waarvan moeten we dan nog leven?
– Alleszins niet van de mandjes die ge kunt verkopen ook dan.

Ik ben zonder buitengegaan. Really. Hoe klantonvriendelijk kunt ge zijn zeg.

32 thoughts on “De velomaker.

  1. Bij ons zeggen ze: Dits.
    Komaan da meende nu toch niet? Hoe stom kunde zijn, als ge geen klanten wilt wordt dan niet zelfstandig hé.

    Euh het is uit de buurt voor u maar als je op een grote fietstocht eens in panne zou vallen in de buurt van Aalter: Johan Wille, goede service, vriendelijke en goed van prijs.

  2. You rule, i! 🙂 (In de kantlijn: onze installateur wil ook enkel een nest uit onze schouw verwijderen als hij tegelijk ook onze gaskachels mag voorzien van een onderhoud (€50/kachel). Stel u maar eens voor dat ge een nest krijgt als ge net het onderhoud hebt laten doen.)

  3. Van klantvriendelijkheid heeft die fietsenmaker inderdaad geen kaas gegeten. Ik heb ooit bij die van mij voor de deur gestaan omdat tijdens mijn rit naar het werk mijn zadel plots begon te kwikkelen. En geen klein beetje: ik kon er niet meer op zitten, want schoof er telkens weer af. ‘t Was een werkje van 5 minuten en enkel een vijs vervangen, zei hij, en dat deed hij er wel even tussendoor. Uiteindelijk is hij bijna een half uur bezig geweest omdat hij nog het een en ander moest zagen en doen en toch heb ik NIET moeten betalen. Misschien moet die van u eens in de leer gaan bij de mijne?

  4. Vlakbij jouw ex-fietsenmaker zit er nog één: in het schuine straatje van het Sint-Pietersplein naar Sint-Kwintensberg: de Fietsenmaeker. Vriendelijke gast, oud-student vertaler-tolk, niet duur. Tenzij ik helemaal mis ben en je het over hem had, ‘t is tenslotte ook het centrum van de stad. Maar ik heb zo’n lichtblauw vermoeden dat het over een vierletterige winkel gaat met veel personeel, veel afspraken en veel geld, zodat ze kunnen morsen met hun klanten.

  5. Ik weet over welke fietsenmaker je het hebt, maar buiten dat je er erg lang moet wachten, heb ik er toch alleen goede ervaringen mee gehad. Tegen mij zijn ze altijd vriendelijk en ik heb nog nooit veel moeten betalen. Er is ook een fietsenmaker, aan Sint-Jacobs (in die straat richting Dampoort), maar ik vermoed dat dit nogal uit de richting is voor jou.

  6. Ik heb mijn mandje in Decathlon gekocht, geen geld en goe gerief.
    Ge moet er wel voor naar kortrijk, maar tis ne keer een uitstap 🙂

  7. Ik heb mijn mandje in Decathlon gekocht, geen geld en goe gerief.
    Ge moet er wel voor naar kortrijk, maar tis ne keer een uitstap 🙂

  8. haha daar had ik wel bij willen staan, ik was hardop in de lach geschoten bij dat gesprek. Net goed dat ge weer voortgegaan zijt

  9. fietsenmakers zijn nog erger dan aannemers. Zaterdag mijn fiets binnen gebracht, op 6 juli mag ik hem gaan halen…

  10. Oeh, ik kook in uw plaats! (en t is al zo warm 🙂
    Nee, niet gemakkelijk, een goeie fietsenmaker vinden in Gent. Ik ga die tip van Marie hierboven eens uitproberen denk ik.

  11. Heb zelf ervaring met Biker, fiets ‘s avonds na het werk binnensteken, vervangfiets meenemen, volgende dag vervangfiets terug en eigen fiets weer mee.

    Heb ook ervaring met PDG-bikestore, komt je fiets zelf ophalen, en brengt hem terug, duurt wel iets langer.

    In de Wondelgemstraat is er ook een nieuwe, die heb ik nog niet geprobeerd.

  12. “De enige andere in de stad”, toch niet die aan het station GSP? 1 woord: wegblijven! Euh, nog 1 woord: afzetters!

  13. Bikers dus, ik zie het inderdaad zoooooo voor me. Ik heb er al over geschreven, Michel ook. Maar mandjes kun je gelukkig overal kopen. Maar een goeie, vriendelijke fietsenmaker in Gent: moeilijk. Die aan het station heb ik ook al eens zwaren ambras gehad. Ik stak hem binnen voor een onderhoud en de rekening was 193 euro. Zottekes. Ze hebben het geweten, daar. 🙂

  14. de nieuwe aan de wondelgembrug: de velomaker (serieus dat is de naam) al goede dingen over gehoord!

  15. Ben kocht daar een achille-fiets, ook niet min, maar voor vriendelijkheid moet je blijkbaar nog meer betalen. ik ben daar ook al buiten gekeken omdat ik durfde te vragen om zijwieltjes te installeren op een gekregen kinderfiets.
    Ben ook steeds troubles met herstellingen. Laatst nog gaat hij voor een band, komt met zijn fiets thuis en merkt dat ze met plaklint zijn achterlicht hebben “gerepareerd”… toch rare dingen daar hoor.

    jiehaa, bij wat tijd ga ik eens rustig lastig doen in de winkel. Bij onvriendelijkheid krijgen ze toch rustig de boodschap dat ze al veel non-fans hebben of zoiet. Brrr, ik zie het gezicht zo voor me; het toontje, de arrogantie.

    De fietskar uiteindelijk na een aanvaring ook daar niet gekocht, de loopfiets niet, de helm niet. Ze kunnen rijk worden door een ander.

    Er bestaat zoiets als fietsenmaker aan huis, maar das enkel vriendendienst… jammer, zou gat in de markt zijn!

  16. Ledeberg markt op zondag is the place to be; aan de kerk staat er een kraam mee grief voor fietsen en dieren. (‘t verband tussen die 2 snap ik ook niet ?) Heb daar al toffe fietszak en velobelleke vor de kids gekocht.

  17. Goed dat je naar buiten bent gestapt. Het zal hen leren! ik heb de indruk dat fietsenmakers alleen maar vriendelijk zijn als het over bij hen nieuw aangekochte fietsen gaat. De rest kan de pot op!

  18. Aha toch niet Plum dan, het had me anders niet verbaasd. Al moet ik toegeven dat ik er alleen nog maar positieve ervaringen gehad heb, buiten het lange wachten dan.

  19. Allez jong, wij op den buiten hebben dat toch allemaal niet aan de hand zenne. Hier zijn werkelijk álle middenstanders vriendelijk. En de rest gaat binnen de korste keren failliet.

  20. Velomaker.be
    Al de rest…

    Biker: horror.
    Plum: vriendelijk maar ze moeten het altijd bestellen en contacteren je dan niet meer
    Huis tanghe: omg. Slechtste ervaring ooit. Mijn neus was er bijna af bij die mevrouw

    Ah station waren ze ook wel vriendelijk eigenlijk…

  21. Vandaag ongeveer exact hetzelfde meegemaakt, in Leuven. Al bleef ze wel ‘vriendelijk’ (laat onshet ‘beleefd’ noemen), ik laat mijn fiets daar voor zoiets dus ook ni achter hoor…

  22. Wij zijn ook redelijk tevreden over De Fietsenmaeker (zit in de Florbertusstraat, aan de Blandijnberg dus) – hij is in de eerste plaats fietsenhersteller en geen verkoper: verkoopt geen nieuwe fietsen, alleen tweedehandse (toebehoren als mandjes en dergelijke heeft hij dus ook niet) en is wel heel vriendelijk.
    Blijkbaar verdient hij wel goed zijn boterham met die fietsen, want nadeel is wel dat hij niet veel open is – leeft wat op het ritme van de studenten en is doorgaans gesloten tijdens vakanties

  23. reeds de tweede nieuwe fiets dat ik koop. in het begin had ik er een gekocht maar opeens bestond de winkel niet meer. dus herstellingen hier dan maar niet ver van de dampoort. vriendelijk maar de kwaliteit van de reparatie is total niets. onlangs heb ik bij hun een nieuwe fiets gekocht alles wat maar fout is ging ook fout . een automatische slot van achter aan je wiel met sleutel na een tijd schoot de boel loss alle vijzen waren los het stuur zat los en zo verder. ik moest hem binnen steken voor wat dingen te doen om dat het een nieuwe fiets is. ze hebben gewoon de spaken wat bij gezet voor de rest niets. ik heb onlangs weer herstellingen laten uit voeren nu alles wat gedaan nu nog laat zegen een maand of twee de remmen werken weer niet goed meer de licht vooraan heeft het begeven. en ga zo maar verder. kosten bijna 100 euro als er iemand is die in de buurt woont en mij kan zegen waar je wel een goede vind dank bij voorbaat

  24. ervaring fietsen makers gent dampoort vriendelijk maar slechte fietsen maker ooit had ik een nieuwe gekocht in het begin moest je hem binnen steken om de spaken wat op te spanen. maar echt een slechte fiets alles kwam los aan die fiets. laatst ben ik dan naar ergens anders geweest in gent zelfde lied herstelling geen bal verstand vriendelijk gaat nog al zal ei wel uit leg geven als je hem wat vraagt maar de herstelling nul. mijn achter wiel had ik vervangen voor een nieuw wat ei er aan gedaan heeft weet ik bij god niet maar het is nog steeds zoals eerst. de vitesse zijn ook niet goed het stuur is ook niet recht. dus wat moet ik nu gewoon zo laten want beter denk ik niet te vinden het draait allemaal om geld. en de rest geen klote de tijd van vroeger is voorbij

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *